Σάββατο 1 Φεβρουαρίου 2020

Η Polski & η Polonez στην Ελλάδα (Όμιλος Ηλία Καμμένου).




Η κατασκευή των Polski ξεκίνησε στα τέλη της δεκαετίας του '60 με το μεσαίο οικογενειακό 125p, κατόπιν αδείας της Fiat. Η παραγωγή γινόταν στο εργοστάσιο της FSO (Fabryka Samochodów Osobowych), που είχε ιδρυθεί το 1948 από την πολωνική κυβέρνηση. 
Το Polski-Fiat 125p βασιζόταν σχεδιαστικά στο αντίστοιχο ιταλικό μοντέλο, ενώ μηχανικά δανειζόταν στοιχεία από τα παλαιότερα Fiat 1300/1500. Τα πρώτα αυτοκίνητα κατασκευάστηκαν στα τέλη του 1967, όμως επίσημα η παραγωγή ξεκίνησε το 1968. 

Στην Ελλάδα τα Polski-Fiat ήρθαν από τον Ηλία Καμμένο. Η πρώτη αντιπροσωπεία στην χώρα μας ήταν η "ΩΤΟΠΟΛ" Α.Ε, περί τα μέσα του 1970. Εκείνη την εποχή η ίδια επιχείρηση είχε την αντιπροσωπεία της Autobianchi στην Ελλάδα και η έδρα της ήταν στην Λεωφ. Συγγρού 110 (αργότερα στην Λεωφ. Συγγρού 194). Πάντως τα πολωνικά αυτοκίνητα είχαν παρουσιαστεί στο εγχώριο αγοραστικό κοινό λίγο νωρίτερα, μέσω συμμετοχής της "POL-MOT" στην Διεθνή Έκθεση Θεσσαλονίκης το 1969. H "POL-MOT" ήταν η κρατική εταιρεία εξαγωγικού εμπορίου αυτοκινήτων, με έδρα στην Βαρσοβία.
Ο Ηλίας Καμμένος παρέμεινε ο αποκλειστικός εισαγωγέας για όλα τα επόμενα χρόνια, μέσω διαφόρων επιχειρήσεων του ομίλου του. 
Μετά το 1976, η αντιπροσωπεία πέρασε στην "ΠΑΝΑΛΕΞ" Α.Ε με έδρα στην Λεωφ. Συγγρού 196. Στα τέλη της δεκαετίας του '70, η "ΠΑΝΑΛΕΞ" έφερε και τα αντίστοιχα Polonez της FSO.

Εκτός από το επιβατικό Polski 1300 (9 φορ. ίπποι) ήταν διαθέσιμη στην χώρα μας και η επαγγελματική έκδοση pickup, με τον κινητήρα των 1.500 cc. 
Οι τιμές πώλησης των Polski-Fiat ήταν ιδιαίτερα ανταγωνιστικές, χαρακτηριστικό άλλωστε όλων των αυτοκινήτων από την Ανατολική Ευρώπη εκείνη την εποχή. ΄
Αυτό το γεγονός δεν βοήθησε ιδιαίτερα την εμπορική τους πορεία έναντι αντίστοιχων προτάσεων, όπως τα Lada ή τα Zastava. 
Ενδεχομένως η απουσία της Polski από την κατηγορία των 8 φορ. ίππων, που ήταν η πλέον δημοφιλής στα χαμηλότερα εισοδηματικά στρώματα, λειτούργησε αρνητικά στο να εδραιωθεί ως βασικός παίκτης στην αγορά των προσιτών οικογενειακών αυτοκινήτων.

Την δεκαετία του '70 η Polski-Fiat πέτυχε τις περισσότερες πωλήσεις στην Ελλάδα, αν και τα ποσοστά της παρέμειναν σε χαμηλά επίπεδα. Να σημειωθεί ότι η αντιπροσωπεία προωθούσε το Polski 1300 και ως ταξί.
Κατά την δεκαετία του '80, η παρουσία της στην εγχώρια αγορά ήταν εξαιρετικά περιορισμένη. Στο διάστημα από το 1981 έως το 1986 ελάχιστα αυτοκίνητα διατέθηκαν στην Ελλάδα, με το μερίδιό της σε μηδενικά επίπεδα. Τα FSO Polski 125p 1300 και Polonez 1300 συνέχισαν να αποτελούν τις προτάσεις της εταιρείας.  
Την περίοδο 1987-1988 η πορεία της σημείωσε μια σχετική ανάκαμψη, με το μερίδιο αγοράς στο 0.5% και 0.6% αντίστοιχα, οπότε έφτασε και στo υψηλότερο επίπεδο για όλη την δεκαετία. Έως εκείνη την εποχή η αντιπροσωπεία είχε την επωνυμία "Η. Καμμένος" Α.Ε.
Στις αρχές της δεκαετίας του '90 γράφτηκε ο επίλογος για την FSO στην χώρα μας. Τα μοντέλα της ήταν πλέον τεχνολογικά απαρχαιωμένα, ενώ η νομοθεσία για τα αυτοκίνητα αντιρρυπαντικής τεχνολογίας δεν άφηνε περιθώρια επιβίωσης στην ελληνική αγορά. Επιπλέον, η εποχή του "σοσιαλισμού" είχε τελειώσει και η κυβέρνηση της Πολωνίας άρχισε διαπραγματεύσεις ώστε το εργοστάσιο να λειτουργήσει υπό νέο καθεστώς, σε συνεργασία με κάποια ξένη αυτοκινητοβιομηχανία (αργότερα αυτό το ανέλαβε η Daewoo). Το καλοκαίρι του 1991, η παραγωγή του 125p σταμάτησε. Αντίθετα, η παραγωγή του Polonez συνεχίστηκε για αρκετά χρόνια, με διάφορες σχεδιαστικές παρεμβάσεις. 
Στην Ελλάδα, το 1990 οι πωλήσεις της στα επιβατικά ανήλθαν στις 254 μονάδες (0.2%), ενώ κάποια ελάχιστα αυτοκίνητα διατέθηκαν το 1991. 

Οι εικονιζόμενες καταχωρήσεις είναι, κατά σειρά, από το 1973, 1977 και 1987. 










B.A
  © Hellenic Motor History (2020)
Αρχείο φωτογραφιών: Hellenic Motor History 
Στοιχεία πωλήσεων: ΣΕΑΑ  






Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου