Όπως έχει αναφερθεί σε παλαιότερη δημοσίευση, το πρώτο νομοσχέδιο περί "αυτοκινήτων αμαξών" κατατέθηκε στην βουλή στις αρχές Ιουλίου 1899.
Το νομοσχέδιο περιείχε και την σύμβαση που είχε υπογραφεί μεταξύ του κράτους και του Κωνσταντίνου Μωραϊτίνη, στις 28 Ιουνίου 1899, για την "εγκατάσταση συγκοινωνίας δι'αυτοκινήτων αμαξών".
Η σύμβαση αυτή δεν τέθηκε σε εφαρμογή, λόγω αντιδράσεων από εκπροσώπους των παραδοσιακών επαγγελμάτων του χώρου (αμαξηλάτες και καραγωγείς). Όμως τελικά υπογράφηκε νέα σύμβαση, στις 20 Μαρτίου 1900.
Στις αρχές του 1901 ο Μωραϊτίνης παρήγγειλε δύο οχήματα De Dion-Bouton από την Γαλλία. Στις 17 Ιουνίου 1901 η πρώτη αυτοκίνητη άμαξα έφτασε με ατμόπλοιο στον Πειραιά. Η δεύτερη ήταν έτοιμη, όμως λόγω αδυναμίας μεταφοράς και των δύο μαζί, θα ερχόταν λίγο αργότερα.
Τα οχήματα αυτά ήταν ατμοκίνητα, χωρητικότητας 24 θέσεων. Το ένα θα εκτελούσε το δρομολόγιο Αθήνα, Θήβα, Λιβαδειά ενώ το άλλο το δρομολόγιο Αθήνα, Θήβα, Χαλκίδα. Είχε υπολογιστεί ότι το όχημα μπορούσε να διανύσει την απόσταση από την Αθήνα έως την Θήβα σε 4.5 ώρες.
Μαζί με την αυτοκίνητη άμαξα, ήρθε από το Παρίσι και ένας Γάλλος τεχνικός, ο οποίος είχε αναλάβει να εκπαιδεύσει αυτούς που θα εργάζονταν ως οδηγοί.
Αρχικά ήταν αυτός που οδηγούσε την αυτοκίνητη άμαξα.
Στις 23 Ιουνίου 1901 έγινε επίδειξη του νέου μέσου στους δημοσιογράφους του Αθηναϊκού Τύπου. Η πρόσκληση του κ. Μωραϊτίνη περιλάμβανε και μια δοκιμαστική εκδρομή.
Στις 6.30 το απόγευμα, η αυτοκίνητη άμαξα αναχώρησε από την Ακαδημία Αθηνών, επί της Πανεπιστημίου, με προορισμό το Ψυχικό. Η διαδρομή που ακολούθησε ήταν από την οδό Πατησίων προς την Λεωφόρο Αλεξάνδρας και την Κηφισίας. Η διάρκεια του "ταξιδιού" μέχρι το Ψυχικό ήταν περίπου μισή ώρα. Το όχημα ανέπτυξε ταχύτητα έως 20 χλμ/ώρα.
Φυσικά το θέαμα δεν άφησε αδιάφορο το πλήθος, που περιεργαζόταν το νέο απόκτημα της συγκοινωνίας. Με έκπληξη κοιτούσαν και οι αμαξάδες, πάντως το "περίεργο" όχημα δεν φάνηκε να τρομάζει τα άλογα. Ορισμένοι ποδηλάτες το ακολουθούσαν κατά την διαδρομή, χωρίς μεγάλη δυσκολία. Σύμφωνα με τα δημοσιεύματα της εποχής, η αυτοκίνητη άμαξα ήταν πολύ αναπαυτική χάρη στα άνετα καθίσματα.
Μετά την άφιξη στο Ψυχικό, ο κ. Μωραϊτίνης πρόσφερε αναψυκτικά, μπισκότα, λικέρ και τσιγάρα στους καλεσμένους του.
Οι δημοσιογράφοι πήραν τον δρόμο τη επιστροφής μετά από μια ώρα, με προορισμό την οδό Πανεπιστημίου. Αυτή την φορά η διαδρομή ήταν διαφορετική, διασχίζοντας όλη την λεωφόρο Κηφισίας (όπως λεγόταν τότε και η σημερινή Λεωφ. Βασ. Σοφίας) προς την οδό Φιλελλήνων και την Πλατεία Συντάγματος.
Η εκδρομή έφτασε στο τέλος της στις 8.30 το απόγευμα. Όπως αναφέρει σχετικά η εφημερίδα "Ακρόπολις" στις 24 Ιουνίου 1901: "Επανερχόμεθα με τους φανούς αναμμένους. Ένα λαμπρότατον προβολέα ασετυλίνης εμπρός, φανοί πράσινοι δεξιά, λευκοί αριστερά, ερυθρόν οπίσω".
H διαδρομή επαναλήφθηκε στις 25 Ιουνίου, όμως αυτή τη φορά επιβάτες ήταν ο πρωθυπουργός Γεώργιος Θεοτόκης, υπουργοί της κυβέρνησης, ο Πρόεδρος της Βουλής και άλλοι επίσημοι. Οι εντυπώσεις ήταν άριστες, ενώ συνεστήθη στον κ. Μωραϊτίνη η "ταχεία έναρξη της συγκοινωνίας".
Δυστυχώς, εκτός από το παραπάνω σκίτσο, δεν κατέστη δυνατό να βρεθεί άλλο οπτικό υλικό σχετικό με τα ατμοκίνητα οχήματα του Μωραϊτίνη.
B.A
Έρευνα & αρχείο © Hellenic Motor History (2020)
Πληροφορίες αντλήθηκαν από δημοσιεύματα στις εφημερίδες "Ακρόπολις" (24/6/1901), "ΣΚΡΙΠ" (18/6/1901, 24/6/1901 & 26/6/1901) και "Εμπρός" (26/6/1901).
Η εικόνα προέρχεται από την εφημερίδα "Εμπρός" (22/6/1901).
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου