Παρασκευή 11 Σεπτεμβρίου 2020

Ελληνική αγορά αυτοκινήτου 70s: Αντιπρόσωποι εναντίον εμπόρων και η μάχη των τιμών.

 


Στις 3 Δεκεμβρίου 1977, η εφημερίδα "Τα Νέα" δημοσίευσε μια αγγελία για την πώληση καινούργιων (;) BMW 316 στην τιμή των 610.000 δραχμών. Η επίσημη αντιπροσωπεία της BMW στην Ελλάδα, "Intercar" A.E, αντέδρασε μέσα σε σύντομο χρονικό διάστημα. Στις 12 Δεκεμβρίου δημοσίευσε την εικονιζόμενη καταχώρηση (επάνω). 

Φυσικά, η συγκεκριμένη αγγελία ήταν μόνο μια αφορμή. Η κατάσταση στην αγορά αυτοκινήτου ήταν ανεξέλεγκτη. Στις δεκάδες επιχειρήσεις εμπορίας αυτοκινήτων που υπήρχαν, αρκετές προσπαθούσαν να εκμεταλλευτούν την άγνοια του αγοραστικού κοινού, σε συνδυασμό με την μεγάλη ζήτηση που υπήρχε για συγκεκριμένα μοντέλα. Έτσι, δεν ήταν σπάνιο το φαινόμενο κάποιος να αγοράσει ένα αυτοκίνητο ακριβότερα από την πραγματική του αξία. Και εδώ ακριβώς ήταν το πρόβλημα. Μια καινούργια BMW 316 δεν κόστιζε 610.000 δραχμές, αλλά ήταν αρκετά φθηνότερη. Το κείμενο της διαφήμισης είναι κατατοπιστικό. 

Η "Intercar" δεν αρκέστηκε σε αυτό. Δημοσίευσε και άλλη καταχώρηση με τίτλο "Πόσα κερδίζουν οι αντιπροσωπείες;". Η διαφήμιση δεν "μασάει" τα λόγια της. Από την αρχή του κειμένου η πρόθεση είναι σαφής. "Πόσα κερδίζουν οι αντιπρόσωποι σε κάθε αυτοκίνητο; Λιγώτερα, όπως φαίνεται, από τους ελεύθερους εισαγωγείς. Αυτές οι αγγελίες είναι μια απόδειξη." 

Βέβαια η "κόντρα" μεταξύ αντιπροσώπων και εμπόρων στην χώρα μας δεν ήταν κάτι καινούργιο. Όμως εδώ, έχουμε μια δυναμική παρέμβαση από μια επιχείρηση που ήταν ο επίσημος εισαγωγέας μια φίρμας "κύρους". Το θέμα δεν πέρασε απαρατήρητο από την εφημερίδα "Απογευματινή". Στις 4 Μαρτίου 1978, δημοσίευσε  άρθρο με τίτλο "Πριν αγοράσετε αυτοκίνητο προσέξτε από που θα το πάρετε". Εκτός από την περιγραφή λειτουργίας των επίσημων αντιπροσωπειών και των εμπόρων, ζητήθηκε η άποψη της ίδιας της "Intercar" για το θέμα. Ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας, κ. Γ. Μπαλής, απάντησε με ξεκάθαρο ύφος σε όλες τις ερωτήσεις, για να καταλήξει:
"Φοβάμαι πως οι ελεύθεροι εισαγωγείς δεν προσφέρουν τίποτα ούτε στην Οικονομία, ούτε στο σύνολο. Οι περισσότεροι από αυτούς είναι παρασιτικές και ευκαιριακές εμφανίσεις, που απλώς επιβαρύνουν το κοινωνικό κόστος του αυτοκινήτου. Το επιχείρημα ότι με την παρουσία τους εντείνουν τον ανταγωνισμό, είναι αστείο όταν, όπως αποδείξαμε, πουλάνε ακριβότερα από εμάς! Άλλωστε υπάρχει οξύτατος ανταγωνισμός στην αγορά του αυτοκινήτου και χωρίς να χρειάζονται οι ελεύθεροι εισαγωγείς". 
Στο ίδιο μήκος κύματος και επίσης καυστικός, ήταν ο κ. Αλεξ. Μανιατόπουλος της "MAVA" Α.Ε, επίσημης αντιπροσωπείας της Renault στην Ελλάδα. Στην διευκρίνηση της εφημερίδας πως και οι έμποροι "διαδραματίζουν κάποιον ρόλο στην διακίνηση του εμπορίου των αυτοκινήτων", δεν δίστασε να απαντήσει: 
"Για μένα ο ρόλος τους είναι απαράδεκτος!¨. Οι λόγοι για αυτή την άποψη ήταν η έλλειψη κάλυψης εγγυήσεων, συντήρησης και ανταλλακτικών και η αδιαφορία για την τύχη του αυτοκινήτου και του πελάτη μετά την πώληση. Μοναδικός σκοπός το κέρδος, με αποτέλεσμα να "κάνουν την δουλειά τους τελείως ανεύθυνα", σύμφωνα με τον κ. Μανιατόπουλο.
 
Να σημειωθεί ότι η "Intercar" A.E είχε αναλάβει την αντιπροσωπεία της BMW στην χώρα μας, τον Ιανουάριο του 1976. Βασικό μοντέλο στην γκάμα της (και πιο εμπορικό) ήταν η BMW 316. Tον Μάρτιο του 1978 το συγκεκριμένο μοντέλο κόστιζε 537.600 δραχμές, ενώ η τιμή της "318" ήταν στις 606.500 δραχμές. 



 








B.A
Έρευνα & αρχείο  © Hellenic Motor History (2020)
Τιμές: 4Τροχοί (Μάρτιος 1978)

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου