Παρασκευή 26 Νοεμβρίου 2021

Ποιές μάρκες προτίμησαν περισσότερο οι Έλληνες και πόσα αυτοκίνητα πουλήθηκαν στην Ελλάδα την δεκαετία του '80;

 


 

Τα κριτήρια επιλογής για την αγορά ενός καινούργιου αυτοκινήτου καλύπτουν συνήθως ένα ευρύ φάσμα παραμέτρων. Βασική προϋπόθεση αποτελεί το οικονομικό σκέλος, ειδικά σε χώρες όπως η Ελλάδα. Το παραπάνω χαρακτηριστικό ήταν ιδιαίτερα έντονο στην χώρα μας κατά την δεκαετία του '80. Μια περίοδος που η εγχώρια αγορά αυτοκινήτου λειτουργούσε κάτω από τις ισχυρές πιέσεις που επέβαλαν οι πολιτικές των εκάστοτε κυβερνήσεων και η έννοια  του "value for money" ήταν καθοριστικός παράγοντας στην τελική επιλογή του υποψήφιου αγοραστή. Η υψηλή φορολογία δημιουργούσε ένα ιδιότυπο καθεστώς με πολλούς περιορισμούς και στρεβλώσεις, μέσα στο οποίο έπρεπε να κινηθούν οι εισαγωγικές επιχειρήσεις του χώρου. Οι ιδιαίτερες συνθήκες που επικράτησαν για όλη την διάρκεια της δεκαετίας του '80,  δημιούργησαν και την ανάλογη εικόνα στην αυτοκινητιστική πραγματικότητα. Οι πωλήσεις καινούργιων επιβατικών αυτοκινήτων παρέμειναν καθηλωμένες σε χαμηλά επίπεδα, με τον συνολικό αριθμό για όλη την την περίοδο 1980-1989 στις 627.377 μονάδες. Η επίδοση αυτή αντιστοιχούσε σε αύξηση μόλις 8.9% σε σχέση με τις συνολικές πωλήσεις καινούργιων αυτοκινήτων την δεκαετία του '70. Το Hellenic Motor History έχει κάνει στο παρελθόν αφιερώματα για την εικόνα της εγχώριας αγοράς αυτοκινήτου ανά έτος, όμως ποιές ήταν οι πλέον κερδισμένες εταιρείες στην Ελλάδα κατά την δεκαετία του '80; Ας δούμε ποιά αυτοκίνητα προτίμησαν περισσότερο οι Έλληνες εκείνη την εποχή. 


1. Nissan: Η φίρμα που ανέλαβε ο Θεοχαράκης το 1961 ήταν η πρώτη ιαπωνική φίρμα στην Ελλάδα που άρχισε να γίνεται υπολογίσιμη στα τέλη της δεκαετίας του '60. Το 1980 ήταν η πρώτη ιαπωνική φίρμα που κατέκτησε την κορυφή της ελληνικής αγοράς, με μερίδιο 17.6%. Ήταν η εποχή που είχε ξεκινήσει η συναρμολόγηση επαγγελματικών και επιβατικών αυτοκινήτων της Datsun-Nissan στις νέες εγκαταστάσεις της ΤΕΟΚΑΡ στον Βόλο. Το γεγονός αυτό έδινε στην εταιρεία το πλεονέκτημα της εγχώριας προστιθέμενης αξίας, καθιστώντας τα Nissan ως μια από τις κορυφαίες "value for money" προτάσεις της αγοράς. Δεν είναι τυχαίο ότι κατά την δεκαετία του '80, η Nissan στην χώρα μας κατέκτησε την 1η θέση περισσότερες φορές από οποιονδήποτε άλλο κατασκευαστή. Η πλειοψηφία των πωλήσεων αφορούσε τα μικρομεσαία Cherry & Sunny, στα 1.000, 1.200 & 1.300 cc (ανάλογα την γενιά του μοντέλου). Κατά συνέπεια η Nissan ήταν η δημοφιλέστερη φίρμα στο σύνολο της δεκαετίας , με τις πωλήσεις της στο διάστημα 1980-1989 να ανέρχονται στις 85.378 μονάδες.

2. Opel: H γερμανική εταιρεία είχε καθιερωθεί στην συνείδηση του αγοραστικού κοινού, ήδη από τα πρώτα μεταπολεμικά χρόνια. To καλοκαίρι του 1981 ιδρύθηκε στην Ελλάδα το Κέντρο Συντονισμού Εμπορικών Δραστηριοτήτων Opel από την General Motors Hellas. Στο δίκτυο των επίσημων αντιπροσώπων βρισκόταν βέβαια και η θρυλική "ΕΛΦΙΝΚΟ" Α.Ε, που ήταν έως τότε η κεντρική αντιπροσωπεία της Opel στην χώρα μας. Σύντομα, η G.M Hellas ανέπτυξε δραστηριότητα και στον τομέα της παραγωγής αυτοκινήτων, με την συναρμολόγηση των Opel Kadett και Ascona στις εγκαταστάσεις της στον Άγιο Στέφανο. Κατά συνέπεια τα ήδη δημοφιλή μοντέλα της έγιναν πιο ανταγωνιστικά, με πιο προσιτές τιμές και ευνοϊκούς όρους αγοράς. Η Opel κατέκτησε την κορυφή για δύο συνεχόμενες χρονιές (1984 & 1985). Στα τέλη του 1985 η G.M Hellas διέκοψε την παραγωγή αυτοκινήτων στην χώρα μας και επικεντρώθηκε αποκλειστικά στον εμπορικό τομέα. Η πορεία της Opel για όλο το εξεταζόμενο διάστημα, την καθιστούν ως την 2η δημοφιλέστερη φίρμα των 80s στην Ελλάδα, με συνολικά 55.205 πωλήσεις

 



3. Toyota: H ιαπωνική φίρμα εδραίωσε την θέση της στην ελληνική αγορά στις αρχές της δεκαετίας του '70, με αντιπρόσωπο τον Κασιδόπουλο. Την δεκαετία του '80 είχε μια πολύ καλή πορεία χάρη στο μικρό Starlet και το μικρομεσαίο Corolla. Την περίοδο 1980-1983 βρισκόταν σταθερά μέσα στην πρώτη πεντάδα των πωλήσεων με υψηλά ποσοστά. Το διάστημα 1984-1986 σημείωσε σημαντική υποχώρηση, με το μερίδιό της αισθητά μειωμένο, όμως παρέμεινε στην πρώτη δεκάδα. Μετά την ανάληψη της αντιπροσωπείας από την Toyota Ελλάς, το 1987 ξεκίνησε την ανοδική της πορεία με επιδόσεις που την έφεραν στις υψηλότερες θέσεις ως τα τέλη της δεκαετίας. Στο διάστημα 1980-1989 πέτυχε στην χώρα μας συνολικές πωλήσεις 50.766 μονάδων.

4. Lada: H υψηλή φορολογία στα επιβατικά αυτοκίνητα έκανε όλο και πιο ελκυστικές τις προτάσεις των κατασκευαστών της Ανατολικής Ευρώπης, με τα ποσοστά τους στην Ελλάδα σε ανοδική πορεία μετά το 1980. Τα Lada αποδείχθηκαν τα πλέον αγαπημένα ανατολικής προέλευσης, κυρίως με το κλασικό 1200 που έμοιαζε ως η πιο ολοκληρωμένη λύση στα οικογενειακά αυτοκίνητα χαμηλού κόστους. Την δεκαετία του '80 η πορεία της ξεκίνησε με ικανοποιητικές πωλήσεις, όμως η θέση της άρχισε να βελτιώνεται από το 1982, οπότε βρέθηκε εντός της πρώτης δεκάδας (8η). Τα επόμενα χρόνια είχε αύξηση τόσο σε απόλυτους αριθμούς όσο και στα ποσοστά της, ενώ το 1988 βρέθηκε στην 3η θέση της γενικής κατάταξης, Την αντιπροσωπεία της Lada στην Ελλάδα είχε η "Αδελφοί Ηλιόπουλοι" Ε.Π.Ε και οι συνολικές της πωλήσεις την δεκαετία του '80 ανήλθαν σε 40.056 μονάδες.

5. Ford: Όνομα με ισχυρή παρουσία στην ελληνική αγορά διαχρονικά, η Ford ήταν από τους δυνατούς παίκτες και την δεκαετία του '80. Το 1982 κατέκτησε την πρώτη θέση με μερίδιο 12.7% ενώ παρέμεινε ιδιαίτερα ανταγωνιστική έως το 1985. Μεγάλη εμπορική επιτυχία στην χώρα μας εκείνη την περίοδο ήταν το Ford Escort 3ης γενιάς. Το 1986 η Ford σημείωσε πτώση, όμως κατάφερε να παραμείνει στην πρώτη δεκάδα με ποσοστό 3.3% (10η), ενώ τα αμέσως επόμενα χρόνια είχε επιπλέον μείωση με το ποσοστό της στο 2.9% το 1987 και στο 2.6% το 1988. Το 1989 το ποσοστό της ανήλθε στο απλώς ικανοποιητικό 3.2% της αγοράς. Πάντως οι πολύ καλές επιδόσεις που σημείωσε τα πρώτα χρόνια, της χάρισαν την 5η θέση μεταξύ των δημοφιλέστερων στην ελληνική αγορά των 80s, με συνολικές πωλήσεις 39.349 αυτοκινήτων. 


Συμπληρώνοντας σχετικά με την δεκαετία του '80, οι επόμενες πέντε σε πωλήσεις εταιρείες στην Ελλάδα ήταν οι ακόλουθες: 
Στην 6η θέση βρέθηκε η Fiat με συνολικά 32.387 μονάδες, επίδοση που μοιάζει ικανοποιητική όμως η δεκαετία του '80 αποτέλεσε την χειρότερη περίοδο για την ιταλική εταιρεία στην χώρα μας. Αντίθετα, εξαιρετική ήταν η επίδοση της Honda, που βρέθηκε στην 7η θέση με 32.067 μονάδες. Η επιτυχία αυτή οφείλεται κυρίως στις πωλήσεις που πέτυχε το διάστημα 1982-1985, με το μικρομεσαίο Civic. Στην 8η θέση βρέθηκε η Zastava, από το Ανατολικό μπλοκ, με 29.041 πωλήσεις. Η Renault σημείωσε σημαντική άνοδο στην εγχώρια αγορά την περίοδο 1982-1984, που της έδωσε την απαραίτητη ώθηση ώστε να έρθει στην 9η θέση με τις πιο επιτυχημένες φίρμες των 80s στην Ελλάδα. Οι πωλήσεις της για όλο αυτό το διάστημα ανήλθαν σε 25.836 μονάδες. Η Volkswagen είχε έντονες αυξομειώσεις την δεκαετία του '80, με καλύτερη χρονιά το 1985 που ήρθε στην 4η θέση των πωλήσεων με μερίδιο αγοράς 7.3%. Συνολικά πέτυχε 25.503 πωλήσεις, τερματίζοντας στην 10η θέση. 















B.A
Αρχείο © Hellenic Motor History (2021)
Στοιχεία πωλήσεων: ΣΕΑΑ



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου