H πανδημία και η έλλειψη μικροεπεξεργαστών έχουν δημιουργήσει σημαντικά προβλήματα στην Ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία τα δύο τελευταία χρόνια. Όμως φαίνεται πως θα είναι μακρύς ο δρόμος για την ανάκαμψη στην παραγωγή αυτοκινήτων. Διότι, αν και σταδιακά οι αγορές επανήλθαν από το πρώτο σοκ της πανδημίας, το θέμα της προμήθειας των απαραίτητων για την κατασκεσκευή τους επεξεργαστών συνεχίζει να απασχολεί, επηρεάζοντας αρνητικά την εφοδιαστική αλυσίδα των εταιρειών. Σε αυτά ήρθε να προστεθεί η εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία, που δημιουργεί επιπλέον πιέσεις εφόσον η Ουκρανία αποτελεί σημαντικό προμηθευτή για τις αυτοκινητοβιομηχανίες στην Ευρώπη, τόσο σε πρώτες ύλες όσο και σε εξαρτήματα. Σε αυτά προστέθηκε και η αλλαγή πολιτικής πολλών εταιρείων απέναντι στην Ρωσία. Αυτό αφορά είτε την διακοπή παραγωγής οχημάτων σε μονάδες που διέθεταν ορισμένες εταιρείες εκεί, είτε την διακοπή εξαγωγών και πώλησης των αυτοκινήτων τους στην ρωσική αγορά.
Ακόμα δεν είναι διαθέσιμα τα στοιχεία για την συνολική εικόνα στις ευρωπαϊκές αγορές, όμως τα πρώτα δείγματα δεν είναι ενθαρρυντικά. Στην Μεγ. Βρετανία οι πωλήσεις καινούργιων επιβατικών αυτοκινήτων σημείωσαν πτώση -14.3%, με 243.479 ταξινομήσεις. Ήταν ο χειρότερος Μάρτιος από το 1998, με την ανεπάρκεια στον εφοδιασμό να επιβάλλει περιορισμούς στην παράδοση οχημάτων. Στο πρώτο τρίμηνο του έτους, οι απώλειες περιορίστηκαν στο -1.9%, με συνολικά 417.560 μονάδες έναντι 425.525 το αντίστοιχο διάστημα πέρσι.
Η μοναδική κατηγορία με σημαντικά οφέλη στην βρετανική αγορά ήταν αυτή των ηλεκτρικών αυτοκινήτων, με άνοδο 78.7% τον Μάρτιο, μερίδιο 16.1% και 39.315 μονάδες, από 7.7% και 22.003 μονάδες πέρσι. Στο τρίμηνο η αύξηση στις πωλήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων ανήλθε στο 101.9%, με 64.165 μονάδες από 31.779 το πρώτο τρίμηνο του 2021. Από την εξέλιξη αυτή η Tesla βγήκε σαφώς κερδισμένη, με τα Model Y και Model 3 τα δύο πρώτα σε πωλήσεις μοντέλα στην Βρετανία τον Μάρτιο, με 6.464 και 6.457 μονάδες αντίστοιχα. O Μάρτιος αποτελεί παραδοσιακά τον πιο δυνατό μήνα για την βρετανική αγορά αυτοκινήτου, οπότε η φετινή επίδοση ήταν "πολύ απαγοητευτική" σύμφωνα με τον Mike Hawes, chief executive του SMMT.
Σημαντική άνοδο σημείωσαν και τα υβριδικά αυτοκίνητα, +28.4% τον Μάρτιο και +52.2% στο τρίμηνο. Αντίθετα τα diesel συνέχισαν την καθοδική τους πορεία, με -55.2% τον Μάρτιο και -51.2% στο τρίμηνο.
Απώλειες υπήρξαν τον Μάρτιο και στην ιταλική αγορά, με τις πωλήσεις μειωμένες κατά -29.7%. στις 119.417 μονάδες έναντι 169.886 πέρσι. Σε επίπεδο έτους υπήρξε πτώση -24.4%, με 338.258 μονάδες έναντι 447.245 στο πρώτο τρίμηνο του 2021. Η Fiat βρέθηκε στην κορυφή, όμως σημείωσε πτώση -41.03% τον Μάρτιο, με 15.582 πωλήσεις. Η συντριπτική πλειοψηφία από τους βασικούς παίκτες της αγοράς κινήθηκε πτωτικά, με εξαίρεση την Dacia (+26%). Εκτός από την Fiat, μεγάλες απώλειες είχαν οι Peugeot (-42.5%), Renault (-40.1%), Jeep (-40.0%), Opel (-38.05%), Hyundai (-37.5%) και Volkswagen (-35.1%).
Στην Ισπανία οι πωλήσεις επιβατικών αυτοκινήτων τον Μάρτιο ανήλθαν σε 59.920 μονάδες έναντι 85.817 πέρσι (-30.2%). Στο πρώτο τρίμηνο του έτους οι πωλήσεις ήταν μειωμένες κατά -11.6%, με 164.399 μονάδες από 186.055 πέρσι. Τα αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα είχαν αύξηση κατά 52.6% τον Μάρτιο, με 3.090 πωλήσεις, και 110.4% στο διάστημα Ιανουαρίου-Μαρτίου, με 7.252 πωλήσεις. Η άνοδος αυτή είναι εντυπωσιακή, όμως το ποσοστό στην ηλεκτροκίνηση παραμένει σε χαμηλά επίπεδα, με μερίδιο τριμήνου μόλις 4.4% (από 1.85% το 2021). Πάντως, το σύνολο των αυτοκινήτων χαμηλών ή μηδενικών ρύπων ανήλθε την ίδια περίοδο στο 41.0% της αγοράς, με 67.395 μονάδες (+24.4%). Από αυτά το μεγαλύτερο ποσοστό αφορούσε τα υβριδικά αυτοκίνητα (HEV & PHEV), που κάλυψαν το 34.8% της ισπανικής αγοράς. To No 1 σε πωλήσεις ηλεκτρικό αυτοκίνητο τον Μάρτιο ήταν το Tesla Model 3 με 792 μονάδες (+167.6%).
Και ενώ οι ανοδικές τάσεις στην ηλεκτροκίνηση είναι ο κανόνας στην Ευρώπη, ο Ευρωπαϊκός Σύνδεσμος Κατασκευαστών Αυτοκινήτου (ACEA) καλεί τις χώρες-μέλη της Ε.Ε να επιταχύνουν τις διαδικασίες ανάπτυξης των υποδομών για την φόρτιση των ηλεκτρικών οχημάτων. Σύμφωνα με μια καινούργια έρευνα, υπάρχουν ανησυχίες για τους αργούς ρυθμούς που αναπτύσσονται τα δίκτυα φόρτισης, την στιγμή που η ζήτηση για ηλεκτρικά αυτοκίνητα αυξάνεται ολοένα και περισσότερο. Η ανάλυση των στοιχείων δείχνει πως πρέπει να τοποθετηθούν έως 6.8 εκατομμύρια δημόσιοι σταθμοί φόρτισης σε όλη την Ε.Ε έως το 2030. Αυτό σημαίνει πως είναι απαραίτητη η τοποθέτηση περίπου 14.000 σταθμών την εβδομάδα, από τους περίπου 2.000 που τοποθετούνται σήμερα. Αυτό συνεπάγεται σημαντικές επενδύσεις για την επίτευξη του στόχου μείωσης των εκπομπών CO2 κατά 55% από τα επιβατικά αυτοκίνητα έως το 2030.
"Η μετάβαση για τις μηδενικές εκμπομπές είναι ένας αγώνας μακράς διαρκείας" ανέφερε ο Oliver Zipse, Πρόεδρος του ACEA και CEO του ομίλου BMW. "Η βασική πρόκληση αυτή την στιγμή είναι να πείσουμε όλες τις χώρες-μέλη της Ε.Ε να ανεβάσουν τους ρυθμούς στην ανάπτυξη των απαραίτητων υποδομών".
Β.Α
Hellenic Motor History © (2022)
Στοιχεία: ACEA, SMMT, UNRAE, ANFAC
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου