Τριάντα χρόνια πριν, μια υπερήφανη νέα ιδιοκτήτρια οδηγούσε σπίτι το ολοκαίνουργιο Skoda Favorit, από μια έκθεση στην Αθήνα. Ήταν η πρώτη φορά μετά από χρόνια που η οδηγός καθόταν στο τιμόνι. Κάλυψε 34 χιλιόμετρα ανεμπόδιστα, όμως αφού πάρκαρε το αυτοκίνητο σε ένα δημόσιο parking κοντά στο σπίτι της, αποφάσισε πως η οδήγηση δεν ήταν για εκείνη.
Τις επόμενες τρεις δεκαετίες το λευκό Favorit έγραφε στο οδόμετρο μόλις... 34 χιλιόμετρα! Έτσι, ένα υπόγειο γκαράζ σε κάποιο προάστιο της Αθήνας, φιλοξενούσε το καλύτερο ίσως Skoda Favorit στον κόσμο. Σήμερα το αυτοκίνητο βρίσκεται στην χώρα που κατασκευάστηκε, την Τσεχία. Ανήκει σε κάποιον που έχει πολλά κοινά με την φίρμα της Skoda.
"Κάποιος στην Ελλάδα ανακάλυψε το αυτοκίνητο το φθινόπωρο του 2022 και στην συνέχεια μπήκε σε δημοπρασία. Όταν το είδα σκέφτηκα πως έπρεπε να κάνω αυτό το κομμάτι ιστορίας δικό μου", διηγείται ο οδηγός αγώνων Jiří Mičánek Junior. Ήταν μόλις επτά ετών όταν το λευκό Favorit ξεκινούσε το πρώτο και μοναδικό του ταξίδι. Ο πατέρας του Jiří Mičánek Senior οδηγούσε μονοθέσια αγωνιστικά αυτοκίνητα στην Τσεχοσλοβακία και την Ανατολική Ευρώπη, τα περισσότερα με κινητήρες της Skoda. Κατέκτησε δέκα τίτλους πρωταθλήματος σε σιρκουΐ και αναβάσεις.
"Ξεκίνησα και εγώ στην formula με αυτοκίνητα που είχαν κινητήρες Skoda. Οι γονείς μου είχαν ένα Favorit για τις καθημερινές μετακινήσεις και ο πατέρας μου τα χρησιμοποιούσε επίσης στην σχολή αγωνιστικής οδήγησης, στις αρχές της δεκαετίας του '90", λέει ο Jiří, εξηγώντας γιατί αποφάσισε να κάνει προσφορά για το "ελληνικό" Favorit. Στο τελικό στάδιο της δημοπρασίας είχε μείνει εκείνος και ακόμα ένας Τσέχος, επίσης οδηγός αγώνων, ο Boris Vaculík.
"Όταν μάθαμε πως είχαμε απομείνει εμείς οι δύο, επικοινωνήσαμε και είπαμε ποιά ήταν τα όρια μας σχετικά με τις προσφορές. Το δικό μου ήταν υψηλότερο και έτσι συμφωνήσαμε να μην επιμείνουμε, ανεβάζοντας πολύ την τιμή" λέει ο Jiří γελώντας. Ακόμα και έτσι, το αυτοκίνητο του κόστισε 24.000 ευρώ ή περίπου 600.000 κορώνες Τσεχίας. Η τιμή αυτή είναι περίπου έξι φορές μεγαλύτερη σε σχέση με τα χρήματα που κόστιζε το 1993, όμως αν λάβουμε υπόψη τον πληθωρισμό η τιμή είναι σχεδόν ίδια με την τωρινή του αξία.
Tα αυθεντικά πλαστικά προστατευτικά καλύμματα δεν είχαν αφαιρεθεί από τα καθίσματα. Στην θέση του οδηγού διακρίνεται το επιδαπέδιο προστατευτικό με το όνομα της ελληνικής αντιπροσωπείας, ΒΙΑΜΑΡ.
Δύο μήνες αργότερα το Skoda Favorit έφτασε με container στην Φρανκφούρτη, όπου το παρέλαβε ο νέος ιδιοκτήτης. Φυσικά με ρυμουλκό, εφόσον ένα τέτοιο δείγμα δεν πρέπει να φθείρεται σε μεγάλα ταξίδια. Άλλωστε δεν σκοπεύει να το οδηγεί πολύ, ώστε να το διατηρεί σε άψογη κατάσταση για όσο το δυνατόν περισσότερο. Έχοντας περάσει τριάντα χρόνια σε υπόγειο γκαράζ, το αυτοκίνητο δείχνει σαν να βγήκε μόλις από την γραμμή πραγωγής. Έχει ακόμα τα πλαστικά καλύμματα στα καθίσματα, στο τμήμα του κινητήρα υπάρχουν άθικτα τα αυτοκόλλητα και η λευκή βαφή στους θόλους δείχνει πως το Favorit κάλυψε τα 34 χιλιόμετρα από την έκθεση στο γκαράζ σε στεγνό οδόστρωμα. Όμως, υπάρχουν και μερικές ατέλειες. Τρεις δεκαετίες σε ένα γκαράζ είχαν ως αποτέλεσμα μερικές γρατζουνιές από άλλα αυτοκίνητα.
Το συγκεκριμένο Favorit ανήκει στην γενιά μετά το facelift του 1993. Αυτό είναι αμέσως φανερό από την μάσκα με το σήμα στην μέση (αρχικά ήταν στην άκρη). Ο Έλληνας αντιπρόσωπος -πιθανότατα κατόπιν παραγγελίας- εφοδίασε το αυτοκίνητα με ορισμένα αξεσουάρ. Χαρακτηριστική είναι η επένδυση απομίμησης ξύλου στο ταμπλό, όπως και τα πλαϊνά αυτοκόλλητα κατά μήκος του αμαξώματος. Κατά τα άλλα πρόκειται για την βασική έκδοση του μοντέλου, με τα χαρακτηριστικά LX. Για παράδειγμα, δεν υπάρχει στροφόμετρο και την θέση του έχει πάρει ένα μεγάλο ρολόι. Κάτω από το καπό βρίσκεται ο κινητήρας που πέρασε την δοκιμασία του χρόνου και εξελίχθηκε απευθείας στην Mladá Boleslav. Έχει χωρητικότητα 1.3 λίτρα και αποδίδει 40 kW, ενώ ο έλεγχος γίνεται από ηλεκτρονικά της Bosh που αντικατέστησαν το αρχικό καρμπυρατέρ. Το μόνο πράγμα που έκανε -εύλογα- ο νέος ιδιοκτήτης ήταν να αλλάξει λάδια και φίλτρα. Και την μπαταρία φυσικά. Μετά από αυτά, το Favorit παίρνει αμέσως μπροστά και μόνο ένας χαμηλός θόρυβος ακούγεται από το διαμέρισμα του κινητήρα. Μετά την άφιξη του στην Τσεχία, ο ιδιοκτήτης οδήγησε το Favorit για τρία χιλιόμετρα, οπότε σήμερα το οδόμετρο γράφει 37 χιλιόμετρα. Η πρόθεση του Jiří Mičánek είναι ξεκάθαρη. Θα διατηρήσει το αυτοκίνητο στην αυθεντική του μορφή, αποτελώντας ένα αναμνηστικό στην αγωνιστική οικογενειακή ιστορία και την σχέση της με το όνομα Skoda.
Μετά από τρεις δεκαετίες, το Favorit "μετράει" μόλις 37 χιλιόμετρα.
B.A
Hellenic Motor History © (2023)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου