Την δεκαετία του '80 ήταν ιδιαίτερα σημαντικό για τις διάφορες εταιρείες αυτοκινήτου στην χώρα μας να έχουν ισχυρή παρουσία στην κατηγορία των 8 φορ. ίππων, δηλαδή στα 1.100 ή 1.200 cc. O κυβισμός αυτός αντιστοιχούσε κατά κανόνα σε μοντέλα της μικρομεσαίας κατηγορίας, που αποτελούσε και την δημοφιλέστερη στην χώρα μας εκείνη την περίοδο. Ορισμένες από τις ελληνικές αντιπροσωπείες είχαν μια καλή παρουσία στην ελληνική αγορά, βασισμένες σχεδόν αποκλειστικά στην παραπάνω κατηγορία (π.χ Ηonda, Lada, Mitsubishi). Όμως υπήρχαν και άλλες κατηγορίες που μπορούσαν να δώσουν ώθηση στις πωλήσεις ενός κατασκευαστή μαζικής παραγωγής στην εγχώρια αγορά. Η αμέσως επόμενη πιο σημαντική κατηγορία ήταν εκείνη στους 7 φορ. ίππους ή 1.000 cc και ακολουθούσε η κατηγορία στους 9 φορ. ίππους ή 1.300 cc.
Αυτές ήταν οι τρεις πιο εμπορικές κατηγορίες στην Ελλάδα κατά την δεκαετία του '80, με το βάρος πάντα να πέφτει στους 8 φορ. ίππους. Η απουσία ενός κατασκευαστή από τα 1.100/1.200 cc, θωρητικά αποτελούσε ένα σοβαρό μειονέκτημα. Υπήρχαν πάντως και περιπτώσεις εταιρειών που σημείωσαν επιτυχία χωρίς παρουσία στους 8. φορ. ίππους. Αυτό ήταν εφικτό αναπληρώνοντας το κενό με μια ισχυρή παρουσία στις άλλες δύο κατηγορίες. Χαρακτηριστικό παραδείγμα ήταν η Nissan, που σάρωνε σε πωλήσεις κυρίως χάρη στην επιτυχία του Sunny στα 1.300 cc. Ουσιαστικά η διαφορά στον κυβισμό μεταξύ 8 και 9 φορ. ίππων ήταν μικρή, όμως στην πράξη αυτό ισoδυναμούσε με σημαντικά αυξημένο κόστος αγοράς και κτήσης (τεκμήρια κλπ). Το 1985 ήταν μια σχετικά καλή χρονιά για τα αυτοκίνητα στα 1.300 με δεδομένο ότι οι ανοδικές τάσεις στις λιανικές τιμές ήταν συγκρατημένες, σε αντίθεση με τις υπόλοιπες εμπορικές κατηγορίες που οι αυξήσεις ανήλθαν έως και στο 25% (τουλάχιστον έως το φθινόπωρο πριν τη νέα οικονομική πολιτική). Πάντως η διαφορά στην τιμή ενός μοντέλου στα 1.100 και στα 1.300 cc κυμαινόταν χονδρικά μεταξύ 300.000 και 500.000 δρχ, ποσά όχι ασήμαντα εκείνη την εποχή.
Τα διαθέσιμα μοντέλα της ελληνικής αγοράς στα 1.300 cc αφορούσαν μικρομεσαία και μεσαία οικογενειακά αυτοκίνητα. Οι Nissan και Toyota ήταν οι μοναδικές εταιρείες που τα μικρομεσαία τους μοντέλα είχαν παρουσία αποκλειστικά στους 9 φορ. ίππους, με τα Sunny 1.3 και Corolla 1.3. H Nissan διέθετε το πλεονέκτημα της εγχώριας συναρμολόγησης, με αντίστοιχο όφελος στην τιμή αγοράς. Κατά συνέπεια το Sunny ήταν το πιο επιτυχημένο μοντέλο της ελληνικής αγοράς στα 1.300 cc για όλη την δεκαετία του '80 και το 1985 δεν αποτέλεσε εξαίρεση. Οι συνολικές πωλήσεις της κατηγορίας ανήλθαν σε 14.325 μονάδες έναντι 10.706 το 1984 (+33.8%), με μερίδιο αγοράς 18.2%. Η Nissan κατέκτησε την κορυφή με συνολικά 5.206 μονάδες, κατέχοντας το 36.3% στις πωλήσεις επιβατικών αυτοκινήτων στα 1.300 cc. Στην δεύτερη θέση ήρθε η Opel με 2.427 πωλήσεις. Το Ascona ήταν το πλέον επιτυχημένο μεσαίο οικογενειακό ανεξαρτήτως κυβισμού (ελληνικής συναρμολόγησης για ένα διάστημα). To 1985 ήταν η καλύτερη χρονιά της Audi στην χώρα μας, για όλη την δεκαετία του '80. Η γερμανική εταιρεία αύξησε το μερίδιό της στο 3.5% από 1.2% την προηγούμενη χρονιά, με άνοδο πωλήσεων +259.9%! Βασικό συσταστικό της επιτυχίας ήταν το μεσαίο οικογενειακό Audi 80 στα 1.300 cc, που έφερε την φίρμα στην τρίτη θέση της κατηγορίας με 1.824 μονάδες. Μάχη στους 9 φορ. ίππους υπήρξε μεταξύ Toyota και Volkswagen, με τα μικρομεσαία τους μοντέλα. H Toyota κέρδισε την τέταρτη θέση με 1.586 μονάδες και την Corolla 1.3 το εμπορικότερο μοντέλο της στην χώρα μας εκείνη την χρονιά.
Η Volkswagen πέτυχε μια εξαιρετική επίδοση και βρέθηκε στην τέταρτη θέση με μερίδιο 7.7%. Το 1985 ήταν η καλύτερη χρονιά για το σύνολο της δεκαετίας του '80 και η άνοδος ήταν αποτέλεσμα της επιτυχίας που σημείωσε το Golf 2ης γενιάς. Αν και το μεγαλύτερο ποσοστό των πωλήσεων αφορούσε την έκδοση στα 1.050 cc (πρώτο στους 7 φορ. ίππους) καλές ήταν οι πωλήσεις και στα 1.300 cc. Έως ένα σημείο η Volkswagen προπορευόταν της Toyota στην κατηγορία, όμως τους τελευταίους μήνες έμεινε ελαφρώς πίσω και ήρθε πέμπτη με 1.515 πωλήσεις. Οι πέντε αυτές εταιρείες ήταν και οι πρωταγωνιστές στους 9 φορ. ίππους. Από τους υπόλοιπους κατασκευαστές, μόνο η Ford είχε μια ικανοποιητική παρουσία στα 1.300 cc. Ένα κομμάτι της αγοράς στο οποίο το μικρομεσαίο Sunny κυριαρχούσε σταθερά κατά την δεκαετία του '80. Επιπλέον, αρκετά μεσαία οικογενειακά διέθεταν τις βασικές τους εκδόσεις με κινητήρες στα 1.300 cc, ορισμένα με μια περισσότερο ¨premium¨ εικόνα (Audi 80, Lancia Prisma). Παρά το σχετικά αυξημένο κόστος αγοράς, οι συνθήκες το 1985 ήταν ευνοϊκές ώστε οι πωλήσεις τους να έχουν θετικό πρόσημο. Τα πράγματα εξελίχθηκαν διαφορετικά την επόμενη χρονιά, που η μέση τιμή στην κατηγορία αυξήθηκε περίπου 36%.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου