Η Volkswagen είναι εδώ και πολλά χρόνια η Νο 1 σε πωλήσεις εταιρεία στην Ευρώπη. Η επιτυχία της δεν οφείλεται μόνο στις εξαιρετικές επιδόσεις που καταγράφει στα πάτρια εδάφη, αλλά και στην κατάκτηση της κορυφής σε αρκετές ακόμα ευρωπαϊκές αγορές. Φυσικά η κατάκτηση της Γηραιάς Ηπείρου δεν ήταν το ίδιο εύκολη σε όλες τις περιπτώσεις. Ορισμένες χώρες διέθεταν ισχυρή αυτοκινητοβιομηχανία, με αποτέλεσμα να είναι αδύνατο να ανταγωνιστεί το εγχώριο κατεστημένο. Μια τέτοια περίπτωση είναι η Ιταλία, που η Fiat κατείχε σχεδόν το ήμισυ της αγοράς αυτοκινήτου. Σήμερα η ιταλική φίρμα εξακολουθεί να βρίσκεται πρώτη στις προτιμήσεις των Ιταλών, όμως τα τελευταία χρόνια το ποσοστό της είναι σημαντικά μειωμένο και το 2023 συνέχισε την πτωτική του πορεία, ενώ η Volkswagen βρέθηκε για ακόμα μια φορά στην δεύτερη θέση με διακριτή αλλά όχι χαοτική διαφορά (7.8.% έναντι 11.1% της Fiat). Σε απόλυτα νούμερα η εικόνα που διαμορφώθηκε θα ήταν αδιανόητη την δεκαετία του '70 ή του '80, με την μεταξύ τους διαφορά σε "μόλις" 51.786 μονάδες. Απίστευτη θα φαινόταν η επικράτηση μιας ξένης φίρμας και στην Μ. Βρετανία, ακόμα και την δεκαετία του '90 ή του 2000. Η Ford ήταν για δεκαετίες ο αδιαμφισβήτητος ηγέτης, κάτι που δεν μπορούσε να αναιρέσει ούτε η ισχυρή Vauxhall. Φυσικά η Ford ήταν (και είναι) μια εταιρεία αμερικάνικων συμφερόντων, όμως οι δεσμοί με την Βρετανία ήταν τόσο ισχυροί που οι Βρετανοί την θεωρούσαν πάντοτε "δική" τους. Ακόμα και οι επιτυχημένες ξένες φίρμες στην βρετανική αγορά δεν θα μπορούσαν καν να ονειρευτούν πως θα απειλούσαν την Ford ή ακόμα και την Vauxhall και η βρετανική αγορά έμοιαζε με απόρθητο φρούριο, παρά το γεγονός ότι ορισμένοι κατασκευαστές είχαν μεταφέρει την παραγωγή τους εκεί (π.χ Nissan). Όμως έχει ο καιρός γυρίσματα και φαίνεται πως τίποτα δεν πρέπει να θωρείται δεδομένο. Το 2020 ήταν μια δύσκολη χρονιά, με την Ευρώπη να βιώνει τις συνέπειες της πανδημίας και η Βρετανία δεν αποτέλεσε εξαίρεση. Η Ford βρέθηκε για ακόμα μια φορά στην κορυφή με ποσοστό 9.4%, όμως η Volkswagen ακολούθησε δεύτερη σε απόσταση αναπνοής με ποσοστό 9.1%. Το 2021 έγινε η ανατροπή. Η Volkswagen βρέθηκε για πρώτη φορά στην κορυφή της βρετανικής αγοράς με ποσοστό 9.0%. Η Ford όχι μόνο έπαψε να είναι πρώτη σε πωλήσεις αλλά υποχώρησε στην τέταρτη θέση, με τρεις γερμανικές φίρμες στην πρώτη τριάδα (VW, Audi & BMW)! Το 2022 η Ford ανέκτησε λίγο από το χαμένο έδαφος και τερμάτισε στην δεύτερη θέση, ενώ η Volkswagen παρέμεινε στην κορυφή. Το 2023 η εικόνα ήταν αμετάβλητη, κατά συνέπεια η γερμανική φίρμα έχει παγιώσει την ηγετική της θέση στην βρετανική αγορά.
Είναι γνωστό ότι μετά το τέλος του Β' Π.Π η ανοικοδόμηση και επαναλειτουργία του εργοστασίου της Volkswagen έγινε υπό την επίβλεψη του Βρετανικού Στρατού, με επικεφαλής τον αξιωματικό Ivan Hirst. Το 1949 ο έλεγχος πέρασε στο γερμανικό κράτος (Δ. Γερμανία) και τα πρώτα VW βρέθηκαν σε βρετανικό έδαφος το 1952, μικρός αριθμός από αυτοκίνητα Βρετανών στρατιωτικών που επέστρεψαν στην πατρίδα τους. Το 1953 ιδρύθηκε η "Volkswagen Motors Ltd", ο πρώτος επίσημος εισαγωγέας στην Βρετανία. Ομάδα της British Motor Industry Commission που επισκέφθηκε το εργοστάσιο της Volkswagen στο Wolfsburg αμέσως μετά τον πόλεμο, χαρακτήρισε τον σκαραβαίο ως ένα όχημα "περίεργο, θορυβώδες και πολύ ασταθές... ένα παιχνίδι που δεν πρέπει να πάρει κάποιος στα σοβαρά... ο τύπος του αυτοκινήτου που μπορεί να είναι δημοφιλής για δύο ή τρια χρόνια, το πολύ". Το 1953, όταν ο Ιρλανδός Stephen O’Flaherty ίδρυσε την πρώτη επίσημη αντιπροσωπεία της φίρμας, ελάχιστοι μπορούσαν να προβλέψουν την επιτυχία που θα είχε στην βρετανική αγορά. Το αρχικό του μέλημα ήταν να βρει διανομείς πώλησης των Volkswagen και σύντομα ξεκίνησε η ανοδική πορεία της φίρμας, ενώ το πρώτο έτος ο σκαραβαίος βρήκε 945 Βρετανούς αγοραστές.
Το 1957 έγινε ήδη φανερό πως μια σημαντική αύξηση στο μετοχικό κεφάλαιο ήταν απαραίτητη, ώστε να αναπτυχθεί το δίκτυο της VW στην βρετανική αγορά. Τα επόμενα χρόνια η γερμανική εταιρεία εξελίχθηκε σε έναν από τους μεγαλύτερους εισαγωγείς αυτοκινήτων, κάνοντας κατά καιρούς αναδιοργάνωση στην δομή του δικτύου αλλά και σημαντικές επενδύσεις. Μόνο στο διάστημα 1978-1984 αυτές ξεπέρασαν τα 11 εκατ. λίρες για την δημιουργία νέων κεντρικών εγκαταστάσεων στο Milton Keynes, την επέκταση στις αποθήκες ανταλλακτικών, την σχολή τεχνικής εκπαίδευσης, μιας μονάδας με ηλεκτρονικούς υπολογιστές και των γραφείων διοίκησης. Σημαντική ήταν και η παρουσίαση νέων μοντέλων που σημείωσαν επιτυχία στην Βρετανία, με κυριότερο το Golf. Σήμερα τα γερμανικά αυτοκίνητα είναι διαθέσιμα από το δίκτυο της "Volkswagen Group United Kingdom Limited", υπό τον έλεγχο της μητρικής εταιρείας και απασχολεί -άμεσα ή έμμεσα- προσωπικό πάνω από 1.800 άτομα σε όλη την χώρα. Ποιά ήταν όμως τα μοντέλα που σημείωσαν την μεγαλύτερη επιτυχία στην Βρετανία και έφεραν την Volkswagen στην κορυφή για το 2023;
Παρά την επέκταση της γκάμας, με την έλευση των SUV και ηλεκτρικών μοντέλων, το Golf παρέμεινε εξαιρετικά δημοφιλές, με συνολικά 28.545 πωλήσεις στην Βρετανία (από τις οποίες μόλις οι 1.252 αφορούσαν την έκδοση estate). Να σημειωθεί ότι σε πανευρωπαϊκό επίπεδο το Golf δεν αποτελεί πλέον το πρώτο σε πωλήσεις μοντέλο της φίρμας και την θέση του έχει πάρει το T-Roc. Όμως στην Βρετανία την κορυφή κατέκτησε το Tiguan με 28.868 μονάδες, ελάχιστα μπροστά από το Golf, ενώ 3.819 μονάδες αφορούσαν την έκδοση Tiguan Allspace. Tρίτο σε προτιμήσεις ήρθε το Polo με 25.084 μονάδες. Ιδιαίτερα επιτυχημένη ήταν η πορεία και του T-Roc, που αποτέλεσε το τέταρτο σε πωλήσεις μοντέλο της VW στην Βρετανία, με 24.041 μονάδες. Tα υπόλοιπα μοντέλα ακολούθησαν με σημαντική διαφορά και στην πέμπτη θέση βρέθηκε η πιο προσιτή compact SUV πρόταση της εταιρείας, το T-Cross, με 10.371 μονάδες.
Στο σύνολο της χρονιάς η VW διέθετε τρία αμιγώς ηλεκτρικά μοντέλα, τα ID.3, ID.4 και ID.5. To ID.3 πέτυχε τις περισσότερες πωλήσεις, με 10.295 μονάδες. H Volkswagen κατέκτησε την πρώτη θέση των πωλήσεων στην Βρετανία με συνολικά 162.087 μονάδες και ποσοστό 8.5%. Καλύτερος μήνας ήταν ο Σεπτέμβριος, με 22.313 πωλήσεις. Να σημειωθεί ότι το μεσαίο οικογενειακό Passat, πέτυχε μόλις 1.572 πωλήσεις για όλο το 2023. Ενδεικτικά, μια δεκαετία πριν οι πωλήσεις του ανήλθαν σε 17.139 μονάδες (2013), ενώ τα αμέσως προηγούμενα χρόνια αποτελούσε ένα από τα πιο επιτυχημένα μοντέλα στην κατηγορία του, με πωλήσεις που ξεπερνούσαν και τις 35.000 μονάδες ετησίως.
Το 2023 η Volkswagen συμπλήρωσε τα 70 χρόνια επίσημης παρουσίας στην Βρετανία και βρέθηκε για τρίτη συνεχόμενη φορά στην κορυφή. Το 1953 η προοπτική να βρεθεί μια ξένη εταιρεία στην πρώτη θέση ήταν εντελώς εκτός πραγματικότητας, ειδικά για μια φίρμα που κατασκεύαζε ένα "περίεργο και θορυβώδες" αυτοκίνητο.
To Tiguan ήταν το Νο 1 σε πωλήσεις μοντέλο της VW στην Βρετανία για το 2023 (με την έκδοση Allspace). Αν διαχωρίσουμε τις πωλήσεις βάσει αμαξώματος, τότε πρώτο έρχεται το Golf Hatchback με 27.293 μονάδες και το Tiguan με το βασικό αμάξωμα πέφτει στην τρίτη θέση, ελάχιστα πίσω από το Polo, με 25.049 μονάδες. Την συνολική εικόνα συμπλήρωσαν τα VW Arteon, Touran, Up!, Transporter Shuttle, Caddy, ID. Buzz και Passat, οι πωλήσεις των οποίων διατηρήθηκαν σε χαμηλά επίπεδα. Επίσης διατέθηκαν ελάχιστα Caravelle και ID.7 (η διάθεση του οποίου ξεκίνησε στα τέλη του έτους).
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου