Όπως ήταν αναμενόμενο, το 2023 ήταν μια ιδιαίτερα θετική χρονιά για την εγχώρια αγορά αυτοκινήτου. Οι ταξινομήσεις στα καινούργια επιβατικά αυτοκίνητα σημείωσαν άνοδο +27.7%, με συνολικά 134.484 μονάδες έναντι 105.283 το 2022. Τον Δεκέμβριο ταξινομήθηκαν 8.240 μονάδες από 6.486 τον ίδιο μήνα της προηγούμενης χρονιάς (+27.0%). Σημαντική άνοδο παρουσίασαν τα αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα, με συνολικά 6.379 πωλήσεις στο έτος έναντι 2.827 για όλο το 2022 (+125.6%) και το ποσοστό τους στο 4.7% της ελληνικής αγοράς. Τα plug-in υβριδικά πέτυχαν 8.836 πωλήσεις με το ποσοστό τους στο 6.6% ενώ το προηγούμενο έτος ήταν στις 5.493 πωλήσεις και 5.2% (+60.9% & +1.4%).
Δεκέμβριος 2023.
Η Suzuki πέτυχε μια πολύ καλή επίδοση τον Δεκέμβριο, που την έφερε στην πρώτη θέση των πωλήσεων με 848 μονάδες και ποσοστό 10.3%. Το Vitara ήρθε πρώτο σε πωλήσεις με 505 μονάδες. Στην δεύτερη θέση ήρθε η Toyota με 828 μονάδες και ποσοστό 10.0%, καταγράφοντας την χαμηλότερη επίδοση για όλο το έτος. Οι πωλήσεις της BMW ανήλθαν σε 704 μονάδες και βρέθηκε στην τρίτη θέση με ποσοστό 8.5%. Έχει ενδιαφέρον ότι στην πρωτεύουσα η BMW κατέκτησε την κορυφή, με 554 μονάδες και ποσοστό 9.6%. Στην τέταρτη θέση ήρθε η Hyundai με 538 μονάδες και ποσοστό 6.5% και η Volkswagen συμπλήρωσε την πρώτη πεντάδα του Δεκεμβρίου με 484 μονάδες και 5.9%. Εντύπωση προκαλεί η υποτονική εικόνα που παρουσίασαν τον τελευταίο μήνα του έτους oι φίρμες του ομίλου Stellantis. Παρότι είναι έντονη η παρουσία της στην πρώτη δεκάδα του έτους, τον Δεκέμβριο η Citroen ήρθε στην 18η θέση με 179 μονάδες, η Peugeot στην 19η θέση με 150 μονάδες και η Opel στην 20η θέση με 139 μονάδες (!). Τα προσχήματα έσωσε η Fiat που τερμάτισε στην... 15η θέση με 220 μονάδες. Οι πωλήσεις αμιγώς ηλεκτρικών αυτοκινήτων (BEV) ανήλθαν σε 577 μονάδες με ποσοστό 7.0% έναντι 310 και 4.8% τον αντίστοιχο μήνα του 2022 (+86.1%).
Σύνολο 2023.
Καμία έκπληξη δεν προκαλεί το γεγονός ότι στην κορυφή της ελληνικής αγοράς βρέθηκε η Toyota. Η πρωτιά ήταν εξασφαλισμένη εδώ και αρκετούς μήνες και η ιαπωνική εταιρεία τελικά κατέκτησε το 12.2% με συνολικά 16.400 πωλήσεις. H Opel τερμάτισε δεύτερη στην γενική κατάταξη, με 10.384 πωλήσεις και ποσοστό 7.7%. Η σχετικά μέτρια εικόνα που είχε η γερμανική φίρμα κατά το δεύτερο εξάμηνο του έτους έδωσε την ευκαιρία στην Peugeot να πλησιάσει σε απόσταση αναπνοής τον Νοέμβριο, με πιθανότητες ανατροπής στον δρόμο για την τελική ευθεία. Η χαμηλή επίδοση του Δεκεμβρίου υποχρέωσε την γαλλική εταιρεία να παραμείνει στην τρίτη θέση για το σύνολο του έτους, αν και η αντίστοιχα χαμηλή επίδοση της Opel επέτρεψε να διατηρηθεί η μικρή διαφορά μεταξύ τους. Oι πωλήσεις της Peugeot ανήλθαν σε 10.195 μονάδες με ποσοστό 7.6%. Στην τέταρτη θέση ήρθε η Hyundai με 9.877 μονάδες και ποσοστό 7.3%. Η Citroen ήρθε στην πέμπτη θέση με συνολικά 8.816 μονάδες και 6.6%. Η Volkswagen είχε εξασφαλίσει την έκτη θέση, που κατέκτησε με ποσοστό 6.2% και 8.384 μονάδες. Στην έβδομη θέση τερμάτισε η Suzuki με 7.606 μονάδες και ποσοστό 5.7%. Την θέση αυτή κατείχε ως τον Αύγουστο η Kia, όμως η δυναμική που ανέπτυξε η Suzuki στο τελευταίο τετράμηνο του έτους την υποχρέωσαν να υποχωρήσει στην όγδοη θέση που διατήρησε ως το τέλος της χρονιάς, με συνολικά 6.363 μονάδες και 4.7%. Στην πρώτη δεκάδα η BMW έκανε την ανατροπή τον τελευταίο μήνα του έτους, τερματίζοντας στην ένατη θέση με 6.201 μονάδες και 4.6%. Η Fiat αρκέστηκε στην δέκατη θέση με 5.840 μονάδες και 4.3%. Πάντως η παρουσία της ιταλικής εταιρείας στην πρώτη δεκάδα είναι αξιόλογη, με δεδομένο ότι η εικόνα της δεν ήταν ιδιαίτερα δυνατή στο σύνολο του έτους, με εξαίρεση τους μήνες Ιούλιο και Αύγουστο.
Όπως ήταν αναμενόμενο, το Opel Corsa ήταν το best seller της ελληνικής αγορά για το 2023. Παρά το γεγονός ότι τον Δεκέμβριο ταξινόμησε μόλις... 34 μονάδες, ήταν πλέον σχεδόν αδύνατο να χάσει την πρωτιά. Στο σύνολο του έτους οι πωλήσεις του ανήλθαν σε 5.845 μονάδες. Το Toyota Yaris διατηρούσε τον τίτλο του best seller στην χώρα μας για δέκα συνεχόμενα χρόνια (2012-2022), όμως φέτος ήρθε στην δεύτερη θέση με 5.374 μονάδες. Το τρίτο σε πωλήσεις μοντέλο ήταν το Citroen C3 με συνολικά 4.857 μονάδες ενώ το Toyota Yaris Cross ήρθε τέταρτο με 4.681 μονάδες, ένα εξαιρετικό αποτέλεσμα που του χάρισε τον τίτλο του Νο 1 σε πωλήσεις SUV στην Ελλάδα. Την πρώτη πεντάδα με τα δημοφιλέστερα μοντέλα του έτους συμπλήρωσε το Peugeot 208, με 4.130 μονάδες. Είναι σαφές ότι το ενδιαφέρον στην χώρα μας συγκέντρωσε ο όμιλος Stellantis και η Toyota.
Είναι χαρακτηριστικό ότι τα πέντε πρώτα σε πωλήσεις μοντέλα ανήκουν στην κατηγορία των supermini (segment B), που κυριάρχησε το 2023 με συνολικά 69.443 μονάδες και ποσοστό 51.6%. Τα hatchback κλασικού τύπου κατέκτησαν το 25.0% με 33.613 μονάδες ενώ τα B-SUV το 26.6% με 35.830 μονάδες. Τα μικρομεσαία (segment C) ακολούθησαν με 40.266 μονάδες και ποσοστό 29.9%. Εδώ τα SUV είχαν σαφές προβάδισμα με 29.118 μονάδες και 21.6% ενώ τα κλασικού τύπου πέτυχαν 11.148 πωλήσεις με ποσοστό 8.3%. Τα mini αυτοκίνητα πόλης κατέκτησαν το 9.7% της αγοράς με 13.087 μονάδες (segment A). Οι ταξινομήσεις στην κατηγορία των μεσαίων οικογενειακών (segment D) ανήλθαν σε 9.196 μονάδες με ποσοστό 6.8%. Το πρώτο σε πωλήσεις μεσαίο ήταν το Tesla Model Y, που ήταν και το δημοφιλέστερο αμιγώς ηλεκτρικό μοντέλο στην χώρα μας με 1.064 μονάδες. Να σημειωθεί πως από τις συνολικές πωλήσεις του Corsa, oι 268 αφορούσαν την ηλεκτρική έκδοση. Τα SUV ανεξαρτήτως κατηγορίας κατέκτησαν το 56.4% της ελληνικής αγοράς, με συνολικά 75.899 μονάδες.
Θετικό κλίμα επικράτησε στην εγχώρια αγορά αυτοκινήτου το 2023, με τις ταξινομήσεις στο υψηλότερο σημείο από το 2011. Η τελευταία φορά που η αγορά είχε κινηθεί σε υψηλότερα επίπεδα ήταν το 2010, με τις ταξινομήσεις νέων επιβατικών αυτοκινήτων στις 141.499 μονάδες. Όπως είναι αναμενόμενο, σχεδόν το σύνολο των κατασκευαστών κινήθηκε ανοδικά, με ελάχιστες εξαιρέσεις. Χαρακτηριστική είναι η περίπτωση της Mercedes, που είχε πτώση πωλήσεων -11.4% και βρέθηκε στην 13η θέση από έβδομη που ήταν το 2022. Από τις αναπτυσσόμενες φίρμες, σημαντική αύξηση πέτυχε η Tesla (+212.6%) και η Cupra (+199.0%), ενώ η Mazda βελτίωσε σημαντικά την εικόνα της στην εγχώρια αγορά, με +111.1% και το ποσοστό της στο 1.0% από 0.6% την προηγούμενη χρονιά. Ψηλότερα, η Citroen είχε αναμφίβολα τα μεγαλύτερα οφέλη, εφόσον οι πωλήσεις της αυξήθηκαν κατά 120.4% και η γαλλική εταιρεία έκανε άλμα στην πέμπτη θέση ενώ το 2022 είχε βρεθεί οριακά εκτός δεκάδας*. Φυσικά υπάρχουν ακόμα μεγάλα περιθώρια βελτίωσης και είναι πολύ πιθανό η ελληνική αγορά να κινηθεί προς αυτή την κατεύθυνση το 2024. Είναι επίσης αναμενόμενο πως θα βελτιωθεί περαιτέρω η εικόνα στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, ένα κομμάτι στο οποίο επίσης υπάρχουν σημαντικές προοπτικές ανόδου στην χώρα μας.
*Χωρίς να περιλαμβάνονται οι πωλήσεις της DS κατά τα πρότυπα του ΣΕΑΑ, που συνδυαστικά τις κατέταξε στην έκτη θέση για το 2022
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου