H εφαρμογή του μέτρου της απόσυρσης έδωσε το έναυσμα για την ανοδική πορεία της ελληνικής αγοράς αυτοκινήτου, την περίοδο 1991-1992. Τα οικονομικά κίνητρα για την αντικατάσταση των παλιών αυτοκινήτων ήταν εξαρχής προγραμματισμένο να διαρκέσουν έως το τέλος του 1992. Όμως το αυξημένο ενδιαφέρον του κοινού "υποχρέωσε" την κυβέρνηση να δώσει τρίμηνη παράταση, με τελική ημερομηνία χρήσης του δικαιώματος αγοράς νέου αυτοκινήτου ως τις 31 Μαρτίου 1993. Αυτό είχε σαν αποτέλεσμα να διατηρηθούν οι πωλήσεις σε υψηλά επίπεδα κατά τους τρεις πρώτους μήνες του 1993. Η δυναμική που είχε δημιουργηθεί έδωσε την απαραίτητη ώθηση και στις ταξινομήσεις του Απριλίου, όμως κάπου εκεί τελείωσαν τα... καλά νέα! Ήταν αναμενόμενο ότι η εγχώρια αγορά αυτοκινήτου θα υποχωρούσε μετά το τέλος της απόσυρσης. Άλλωστε η ζήτηση για καινούργια επιβατικά αυτοκίνητα είχε σε μεγάλο ποσοστό καλυφθεί τα προηγούμενα χρόνια και η απουσία σε οικονομικά κίνητρα ήταν δεδομένο πως θα οδηγούσε σε πτώση του αγοραστικού ενδιαφέροντος.
Τον Μάιο του 1993 έγινε πλέον αντιληπτό ότι το πάρτυ είχε τελειώσει. Oι ταξινομήσεις στα νέα επιβατικά αυτοκίνητα ανήλθαν σε 7.223 μονάδες έναντι 15.235 τον αντίστοιχο μήνα του προηγούμενου έτους (-52.6%). Ήταν η πρώτη φορά μετά από 28 συνεχόμενους μήνες που η ελληνική αγορά κινήθηκε κάτω από τις δέκα χιλιάδες μονάδες. Όμως ενώ ο παλμός της αγοράς ήταν πλέον αδύναμος, το ενδιαφέρον του κοινού για τις εξελίξεις στην αυτοκίνηση παρέμενε αυξημένο. Αυτό φάνηκε στην έκθεση "Auto Μoto '93", που διοργανώθηκε στο Στάδιο Ειρήνης και Φιλίας την περίοδο 1-9 Μαΐου 1993. Σε αυτό βοήθησε και η παρουσίαση ορισμένων νέων μοντέλων, όπως τo Peugeot 306, το Renault Twingo, η νέα γενιά του Opel Corsa και του Nissan Micra, το Ford Mondeo, η Citroen Xantia και το νέο Seat Ibiza, που αποδείχθηκε εξαιρετικά δημοφιλές στην χώρα μας. Ορισμένες αντιπροσωπείες επέλεξαν να απέχουν από την 18η Auto-Moto, κυρίως premium κατασκευαστών, όπως η BMW, η Mercedes, η Alfa Romeo, η Lancia, oι Volkswagen & Audi της "Kosmocar" Α.Ε αλλά και η Suzuki.
Με την απότομη πτώση στις πωλήσεις νέων αυτοκινήτων, είναι εύλογο πως όλοι σχεδόν οι κατασκευαστές είχαν πλέον σημαντικές απώλειες. Η Fiat βρέθηκε στην κορυφή, με 1.087 μονάδες και ποσοστό 15.0% τον Μάιο. Η ιταλική εταιρεία σημείωνε επιτυχία με το νέο Cinquecento, που είχε παρουσιαστεί στην χώρα μας στις αρχές του έτους, όμως είχε πτώση -35.8% σε σχέση με τον Μάιο του 1992. Στην δεύτερη θέση τερμάτισε η Seat με 778 μονάδες και ποσοστό 10.8%. Ήταν ο μοναδικός από τους μεγάλους κατασκευαστές που πήγε κόντρα στο αρνητικό κλίμα για όλο το 1993, ενώ οι πωλήσεις της τον Μάιο σημείωσαν άνοδο +38.9% συγκριτικά με το προηγούμενο έτος. Η Toyota ήρθε στην τρίτη θέση με 670 μονάδες (-31.9%) και ποσοστό 9.3%, που ήταν και η χειρότερη επίδοση της ιαπωνικής εταιρείας στο σύνολο του έτους. Πάντως η Toyota κατέκτησε την πρώτη θέση για το 1993, κυρίως χάρη στην δυναμική που ανέπτυξε η νεότερη γενιά Corolla, που αποτέλεσε και το best seller της χρονιάς. Οι συνολικές ταξινομήσεις νέων επιβατικών αυτοκινήτων στο πρώτο πεντάμηνο του 1993, ανήλθαν στην χώρα μας σε 75.549 μονάδες έναντι 77.795 το αντίστοιχο διάστημα του 1992 (-2.9%). Το ιδιαίτερα θετικό κλίμα που επικράτησε στο πρώτο τρίμηνο του έτους είχε περιορίσει τις απώλειες σε πολύ χαμηλά επίπεδα, όμως τους επόμενους μήνες η αγορά θα βίωνε την νέα πραγματικότητα της εποχής μετά την απόσυρση. Ήδη τον επόμενο μήνα οι απώλειες είχαν φτάσει στο -12.9% (Ιανουάριος-Ιούνιος '93). Ο Μάιος του '93 σηματοδότησε την έναρξη μιας υποτονικής περιόδου για την εγχώρια αγορά αυτοκινήτου.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου