Κυριακή 23 Ιουνίου 2024

Ελληνική αγορά αυτοκινήτου 1984. Η σκληρή μάχη και οι κερδισμένοι στην εμπορικότερη κατηγορία των 8 φορ. ίππων (1100-1200 cc).

  



Μικρή βελτίωση παρουσίασε η ελληνική αγορά αυτοκινήτου το 1984, με άνοδο +6.8% σε σχέση με το προηγούμενο έτος και συνολικά 65.747 μονάδες. Η πολιτική απέναντι στο Ι.Χ αυτοκίνητο συνέχισε να βασίζεται στην υψηλή φορολογία, με τους φορολογικούς δείκτες αυξημένους κατά μέσο όρο στο +20% για το 1984. Η αύξηση για τις δημοφιλέστερες κατηγορίες των μικρών και μικρομεσαίων επιβατικών αυτοκινήτων δεν ξεπέρασαν το 15%, με τις μεγαλύτερες κατηγορίες να σηκώνουν μεγαλύτερο βάρος στις αυξήσεις στην μέση λιανική τιμή πώλησης. Σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά, οι ανοδικές τάσεις ήταν πιο συγκρατημένες το 1984. Πάντως, η χώρα μας διέθετε ακόμα το χαμηλότερο μηνιαίο κατά κεφαλήν εισόδημα στην Ευρώπη, με μοναδική εξαίρεση την Πορτογαλία. Παράλληλα ο Έλληνας αγοραστής ήταν αναγκασμένος να πληρώσει σημαντικά περισσότερα χρήματα για την αγορά ενός νέου επιβατικού αυτοκινήτου. Είναι χαρακτηριστικό πως ο μέσος όρος τιμών στις χώρες της Ε.Ο.Κ για ένα αυτοκίνητο 1100/1200 cc ήταν στις 483.000 δραχμές, ενώ στην Ελλάδα βρισκόταν στο 1.060.000 δραχμές, αυξημένος κατά 119.5%! (τιμές Φεβρουάριος 1984). Μέσα σε αυτό το πλαίσιο, έχει ενδιαφέρον το γεγονός ότι το κράτος κατάφερε να διατηρήσει την συναλλαγματική δαπάνη για εισαγωγές αυτοκινήτων περίπου στα ίδια επίπεδα, στα 164.8 εκατομμύρια δολλάρια το 1984 έναντι 164.3 περίπου την προηγούμενη χρονιά. Όμως την ίδια στιγμή πέτυχε σημαντική αύξηση στα έσοδα από φόρους στα καινούργια αυτοκίνητα. 

Οι πιέσεις που δημιουργούσαν στην αγορά οι συνθήκες που είχαν διαμορφωθεί, περιόριζαν το ενδιαφέρον του αγοραστικού κοινού στις κατηγορίες μικρότερου κυβισμού. Tα μικρομεσαία οικογενειακά στα 1100/1200 cc (8 φορ. ίπποι) αποτελούσαν την δημοφιλέστερη κατηγορία στην Ελλάδα για όλη την δεκαετία του '80, εφόσον ήταν η καλύτερη συμβιβαστική λύση για την απόκτηση ενός αυτοκινήτου με επαρκείς χώρους και "λογικό" κόστος αγοράς και συντήρησης. Κατά συνέπεια ήταν ιδιαίτερα σημαντικό για τις εισαγωγικές επιχειρήσεις του χώρου να διαθέτουν ανταγωνιστικά προϊόντα στην συγκεκριμένη κατηγορία. Το 1984 οι πωλήσεις αυτοκινήτων στους 8 φορ.ίππους ανήλθαν σε 27.406 μονάδες με μερίδιο αγοράς 41.7%. Τα φορολογικά έσοδα μόνο από αυτά τα αυτοκίνητα ήταν περίπου 17.9 δισ. δραχμές!  Είναι εύλογο πως σε αυτό το κομμάτι της αγοράς ο ανταγωνισμός ήταν έντονος και καθόριζε σε μεγάλο βαθμό την επιτυχία στην εγχώρια αγορά για τους περισσότερους κατασκευαστές. 

Μεγάλος κερδισμένος το 1984 ήταν ο Σαρακάκης, με την Honda στην κορυφή των πωλήσεων στην συγκεκριμένη κατηγορία. Η ιαπωνική εταιρεία πέτυχε μια πολύ καλή επίδοση στο σύνολο της αγοράς, κατακτώντας την πέμπτη θέση στην γενική κατάταξη με ποσοστό 7.2%. Αυτό ήταν αποτέλεσμα της επιτυχίας που σημείωσε η τρίτη γενιά του Honda Civic στην χώρα μας, το οποίο κάλυψε το 92.8% των συνολικών πωλήσεων της φίρμας εκείνη την χρονιά, με 4.407 μονάδες. Είναι αξιοσημείωτο πως η Honda κατέκτησε το 16.1% στην κατηγορία. Στην δεύτερη θέση ήρθε η Lada με 4.337 μονάδες και το "1200" υπεύθυνο για το 97.7% των συνολικών της πωλήσεων! Η Opel κατέκτησε την τρίτη θέση στην κατηγορία, με 3.280 μονάδες. Η γερμανική εταιρεία ήταν πρώτη σε πωλήσεις στο σύνολο της αγοράς, με ποσοστό 12.9% και 8.499 μονάδες. Τo Kadett 1.2 κάλυψε το 38.6% των πωλήσεων της Opel, όμως σημαντικό μερίδιο κατείχε και η μικρότερη έκδοση του μοντέλου, στους 7 φορ. ίππους (Kadett 1.0/993 cc). Στην τέταρτη θέση ακολούθησε με μικρή διαφορά η Renault, με 3.250 μονάδες. Να σημειωθεί πως το 1984 ήταν μια πολύ καλή χρονιά για την γαλλική εταιρεία στην χώρα μας, κερδίζοντας την τρίτη θέση στην γενική κατάταξη με μερίδιο 8.4% και συνολικά 5.522 μονάδες. Η επιτυχία αυτή ήταν αποτέλεσμα της καλής επίδοσης που πέτυχε στους 8 φορ. ίππους, εφόσον σχεδόν έξι στις δέκα πωλήσεις της ήταν σε αυτή την κλάση, με τα Renault 9 & 11. Την πρώτη πεντάδα συμπλήρωσε η Ford με 2.899 μονάδες. Στην γενική κατάταξη του έτους η Ford τερμάτισε στην έκτη θέση, με μερίδιο 7.1% και 4.646 μονάδες. Αν και στο σύνολο της αγοράς προηγήθηκε της Lada, τερμάτισε χαμηλότερα στην κατηγορία με δεδομένο ότι ένα αξιόλογο ποσοστό των συνολικών της πωλήσεων κάλυψε και το μικρότερο Fiesta στους 7 φορ. ίππους. Αξιόλογη παρουσία στην κατηγορία είχε η Alfa Romeo, με 2.125 μονάδες. Είναι χαρακτηριστικό ότι το 91.9% των πωλήσεων της αφορούσε την Alfa 33 1.2, που έφερε την ιταλική φίρμα στην δέκατη θέση της γενικής κατάταξης! 

Αναλυτικότερα οι πρώτες σε πωλήσεις εταιρείες στα 1100/1200 cc στην Ελλάδα το 1984, ήταν οι εξής.





Oι Honda, Lada, Alfa Romeo & Mitsubishi βασίστηκαν πλήρως στις πωλήσεις των μοντέλων στους 8 φορ. ίππους, με τις δύο πρώτες να κυριαρχούν στην κατηγορία. Ορισμένες εταιρείες, όπως οι Nissan, Toyota και Volkswagen, βασίστηκαν στις κατηγορίες των 7 και 9 φορ. ίππων (1000 & 1300 κ.εκ.).






B.A
  © Hellenic Motor History (2024)
Στοιχεία πωλήσεων: ΣΕΑΑ 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου