Μια από τις πολλές βρετανικές φίρμες που έσβησαν από τον αυτοκινητιστικό χάρτη, ήταν και η Wolseley. H εταιρεία είχε τις ρίζες της στην Wolseley Sheep-Shearing Machine Company Limited που έστησε στο Σίδνεϋ της Αυστραλίας ο βρετανός Frederick Wolseley το 1887. Εκεί είχε βρεθεί το 1884 και ο νεαρός βρετανός Herbert Austin, που ήθελε να ακολουθήσει καριέρα μηχανικού. Εντός λίγων ετών ο Austin έγινε υπεύθυνος σε μια μικρή επιχείρηση που προμήθευε με εξοπλισμό ακριβείας τον Wolseley. To 1889 o Wolseley μετέφερε την εταιρεία του στην Αγγλία, ενώ μερικά χρόνια αργότερα επέστρεψε στην πατρίδα του ο Austin, που ανέλαβε θέση υπεύθυνου στην Wolseley Sheep-Shearing Machine Company. Το 1895 έγινε η πρώτη προσπάθεια κατασκευής ενός αυτοκινήτου (τρίκυκλου), χάρη στις ενέργειες του Austin. Αργότερα ο νεαρός μηχανικός δημιούργησε την δική του εταιρεία κατασκευής αυτοκινήτων, την Austin Motor Company, ενώ η Wolseley μετά από τις οικονομικές δυσχέρειες που αντιμετώπιζε βρέθηκε στα χέρια του William Morris, ο οποίος προχώρησε στην αναδιοργάνωσή της το 1927.
To 1948 η παραγωγή των αυτοκινήτων Wolseley μεταφέρθηκε στο εργοστάσιο της Morris στο Cowley, ενώ την ίδια χρονιά παρουσιάστηκαν τα πρώτα νέα μεταπολεμικά μοντέλα της φίρμας. Το 1952 έγινε η συγχώνευση του ομίλου Nuffield (δηλαδή της Morris) και της Austin Motor Company, με αποτέλεσμα την δημιουργία της British Motor Corporation (BMC), η οποία είχε πλέον πέντε φίρμες υπό τον έλεγχό της. Η Wolseley αποτέλεσε μέρος της BMC και τα μοντέλα της ήταν παραλλαγές στην ευρύτερη γκάμα του ομίλου. Δεν είναι περίεργο το γεγονός ότι η Wolseley είχε παρουσία και στην χώρα μας, όπως και σχεδόν όλες ανεξαιρέτως οι βρετανικές φίρμες. Δυστυχώς δεν ήταν εφικτό να βρεθούν πληροφορίες για την περίοδο πριν τον 2ο Παγκόσμιο Πόλεμο. Το μόνο που έχει εξακριβωθεί είναι πως, γύρω στα μέσα της δεκαετίας του '20 επίσημος αντιπρόσωπος της Wolseley στην Ελλάδα ήταν ο Αρτέμης Δεναξάς ("Εταιρεία Γενικού Εμπορίου Αρτέμης Δεναξάς & Σια"), με έδρα στην οδό Ομήρου 5Α. Η παλαιότερη χρονολογία που έχει εντοπιστεί είναι το 1924 και, πιθανότατα, ήταν ο πρώτος εισαγωγέας των βρετανικών αυτοκινήτων στην χώρα μας.
Μεταπολεμικά, επίσημος αντιπρόσωπος της Wolseley στην Ελλάδα ήταν ο Κώνσταντίνος Ταμβακόπουλος. Η έδρα βρισκόταν στην Λεωφ. Συγγρού 4 και μέσα από το ίδιο δίκτυο ήταν διαθέσιμες όλες οι φίρμες του ομίλου, εκτός της Austin που εκπροσωπούσαν οι αδελφοί Δούκα. Στην Θεσσαλονίκη τα κεντρικά ήταν επί της Ελ. Βενιζέλου 1α. Περίπου έως τα μέσα της δεκαετίας του '50 ήταν διαθέσιμα στην χώρα μας το Wolseley 4/44 στους 9 φορ. ίππους και το Wolseley 6/80 στους 16 φορ. ίππους (6κύλινδρο μοτέρ στα 2.215 cc). Στις αρχές της δεκαετίας του '60 την αντιπροσωπεία της Wolseley στην Ελλάδα είχε αναλάβει η "ΔΑΜΑΡ" Α.Ε, με έδρα στην Λεωφ. Συγγρού 114. Εκείνη την περίοδο η φίρμα επεκτάθηκε σε νέες κατηγορίες, με χαρακτηριστικό δείγμα το μικρό Hornet, βασισμένο στο Mini. Υπήρχε επίσης το Wolseley 1500 (10 φορ. ίπποι), στην μεσαία κατηγορία διέθετε το 16/60 στους 11 φορ. ίππους, όμως υπήρχαν και τα μεγάλα 6κύλινδρα Wolseley 6/99 & 6/110 (βελτωμένη έκδοση). Σαφώς τα αυτοκίνητα της Wolseley απευθύνονταν σε ένα περιορισμένο κοινό, σε σχέση με τα αντίστοιχα μοντέλα των Austin και Morris, εφόσον συγκριτικά ανήκαν σε μεγαλύτερη κατηγορία τιμής. Όμως η παρουσία της στους ελληνικούς δρόμους δεν ήταν άγνωστη, με τον αριθμό πωλήσεων σε σχετικά ικανοποιητικά επίπεδα ως τα μέσα της δεκαετίας του '60.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου