Κυριακή 2 Ιουνίου 2024

Wolseley. Η παρουσία της βρετανικής φίρμας στην ελληνική αγορά αυτοκινήτου.

 


Μια από τις πολλές βρετανικές φίρμες που έσβησαν από τον αυτοκινητιστικό χάρτη, ήταν και η Wolseley. H εταιρεία είχε τις ρίζες της στην Wolseley Sheep-Shearing Machine Company Limited που έστησε στο Σίδνεϋ της Αυστραλίας ο βρετανός Frederick Wolseley το 1887. Εκεί είχε βρεθεί το 1884 και ο νεαρός βρετανός Herbert Austin, που ήθελε να ακολουθήσει καριέρα μηχανικού. Εντός λίγων ετών ο Austin έγινε υπεύθυνος σε μια μικρή επιχείρηση που προμήθευε με εξοπλισμό ακριβείας τον Wolseley. To 1889 o Wolseley μετέφερε την εταιρεία του στην Αγγλία, ενώ μερικά χρόνια αργότερα επέστρεψε στην πατρίδα του ο Austin, που ανέλαβε θέση υπεύθυνου στην Wolseley Sheep-Shearing Machine Company. Το 1895 έγινε η πρώτη προσπάθεια κατασκευής ενός αυτοκινήτου (τρίκυκλου), χάρη στις ενέργειες του Austin. Αργότερα ο νεαρός μηχανικός δημιούργησε την δική του εταιρεία κατασκευής αυτοκινήτων, την Austin Motor Company, ενώ η Wolseley μετά από τις οικονομικές δυσχέρειες που αντιμετώπιζε βρέθηκε στα χέρια του William Morris, ο οποίος προχώρησε στην αναδιοργάνωσή της το 1927.

To 1948 η παραγωγή των αυτοκινήτων Wolseley μεταφέρθηκε στο εργοστάσιο της Morris στο Cowley, ενώ την ίδια χρονιά παρουσιάστηκαν τα πρώτα νέα μεταπολεμικά μοντέλα της φίρμας. Το 1952 έγινε η συγχώνευση του ομίλου Nuffield (δηλαδή της Morris) και της Austin Motor Company, με αποτέλεσμα την δημιουργία της British Motor Corporation (BMC), η οποία είχε πλέον πέντε φίρμες υπό τον έλεγχό της. Η Wolseley αποτέλεσε μέρος της BMC και τα μοντέλα της ήταν παραλλαγές στην ευρύτερη γκάμα του ομίλου. Δεν είναι περίεργο το γεγονός ότι η Wolseley είχε παρουσία και στην χώρα μας, όπως και σχεδόν όλες ανεξαιρέτως οι βρετανικές φίρμες. Δυστυχώς δεν ήταν εφικτό να βρεθούν πληροφορίες για την περίοδο πριν τον 2ο Παγκόσμιο Πόλεμο. Το μόνο που έχει εξακριβωθεί είναι πως, γύρω στα μέσα της δεκαετίας του '20 επίσημος αντιπρόσωπος της Wolseley στην Ελλάδα ήταν ο Αρτέμης Δεναξάς ("Εταιρεία Γενικού Εμπορίου Αρτέμης Δεναξάς & Σια"), με έδρα στην οδό Ομήρου 5Α. Η παλαιότερη χρονολογία που έχει εντοπιστεί είναι το 1924 και, πιθανότατα, ήταν ο πρώτος εισαγωγέας των βρετανικών αυτοκινήτων στην χώρα μας. 

Μεταπολεμικά, επίσημος αντιπρόσωπος της Wolseley στην Ελλάδα ήταν ο Κώνσταντίνος Ταμβακόπουλος. Η έδρα βρισκόταν στην Λεωφ. Συγγρού 4 και μέσα από το ίδιο δίκτυο ήταν διαθέσιμες όλες οι φίρμες του ομίλου, εκτός της Austin που εκπροσωπούσαν οι αδελφοί Δούκα. Στην Θεσσαλονίκη τα κεντρικά ήταν επί της Ελ. Βενιζέλου 1α. Περίπου έως τα μέσα της δεκαετίας του '50 ήταν διαθέσιμα στην χώρα μας το Wolseley 4/44 στους 9 φορ. ίππους και το Wolseley 6/80 στους 16 φορ. ίππους (6κύλινδρο μοτέρ στα 2.215 cc). Στις αρχές της δεκαετίας του '60 την αντιπροσωπεία της Wolseley στην Ελλάδα είχε αναλάβει η "ΔΑΜΑΡ" Α.Ε, με έδρα στην Λεωφ. Συγγρού 114. Εκείνη την περίοδο η φίρμα επεκτάθηκε σε νέες κατηγορίες, με χαρακτηριστικό δείγμα το μικρό Hornet, βασισμένο στο Mini. Υπήρχε επίσης το Wolseley 1500 (10 φορ. ίπποι), στην μεσαία κατηγορία διέθετε το 16/60 στους 11 φορ. ίππους, όμως υπήρχαν και τα μεγάλα 6κύλινδρα Wolseley 6/99 & 6/110 (βελτωμένη έκδοση). Σαφώς τα αυτοκίνητα της Wolseley απευθύνονταν σε ένα περιορισμένο κοινό, σε σχέση με τα αντίστοιχα μοντέλα των Austin και Morris, εφόσον συγκριτικά ανήκαν σε μεγαλύτερη κατηγορία τιμής. Όμως η παρουσία της στους ελληνικούς δρόμους δεν ήταν άγνωστη, με τον αριθμό πωλήσεων σε σχετικά ικανοποιητικά επίπεδα ως τα μέσα της δεκαετίας του '60. 


Wolseley Hornet.



Στην γκάμα της προστέθηκε αργότερα το μικρομεσαίο Wolseley 1100, μια αναβαθμισμένη εκδοχή του αντίστοιχου μοντέλου των Austin & Morris, καθώς και το μεγαλύτερο Wolseley 18/85, βασισμένο στο Austin 1800. To 1969 την αντιπροσωπεία της Wolseley ανέλαβε η "Αδελφοί Δούκα" Α.Ε.Β.Ε, όμως ως τότε οι πωλήσεις της είχαν περιοριστεί σημαντικά. Η έδρα της επιχείρησης στην Αθήνα βρισκόταν επί της Λεωφ. Συγγρού 116 και στην Θεσσαλονίκη επί της Πλ. Αριστοτέλους 6. Η British Motor Corporation είχε μετασχηματιστεί σε British Leyland Motor Corporation και όλες οι φίρμες του ομίλου ήταν διαθέσιμες στην χώρα μας μέσα από το δίκτυο των αδελφών Δούκα. Το κεντρικό συνεργείο ήταν στην οδό Φαλήρου 92. 

H "Κένταυρος" Α.Ε πήρε την αντιπροσωπεία για τα προϊόντα της British Leyland εντός του 1973, κατά συνέπεια και της Wolseley. Όμως εκείνη την εποχή η φίρμα είχε μπει στο περιθώριο. Ήδη από τις αρχές της δεκαετίας του '70 το Wolseley 1300 ήταν η μοναδική πρόταση στα μικρομεσαία (η έκδοση 1100 είχε καταργηθεί από το 1968) και ήταν ιδιαίτερα ακριβό για την κατηγορία του, ενώ το σχετικά επιτυχημένο αλλά εμφανώς γερασμένο 16/60 έφτανε στο τέλος της καριέρας του (άνοιξη 1971) και η παραγωγή του μικρού Hornet είχε σταματήσει το 1969. Μέχρι τα τέλη του 1973 ο συνολικός αριθμός Wolseley στους ελληνικούς δρόμους ήταν στα 790 αυτοκίνητα. Η συντριπτική πλειοψηφία είχε κυκλοφορήσει έως το 1967 και ιδιαίτερα την περίοδο 1962-1966. H BLMC απέσυρε την φίρμα τον Σεπτέμβριο του 1975, λίγους μήνες μετά την παρουσίαση του νέου Wolseley 2200 Saloon, μια παραλλαγή του Princess που παρουσίαστηκε τον Μάρτιο της ίδιας χρονιάς. Έως τότε υπήρχε διαθέσιμο μόνο το μεγάλο Wolseley Six, που αντικατέστησε το 18/85 το 1972. Έτσι πέρασε στην ιστορία μια από τις παλαιότερες εταιρείες της αγγλικής αυτοκινητοβιομηχανίας. 




Από τις "premium" φίρμες της BMC/BLMC, η "ΔΑΜΑΡ" Α.Ε είχε αναλάβει στην χώρα μας και την αντιπροσωπεία της MG, για την οποία μπορείτε να διαβάσετε σχετικό αφιέρωμα εδώ. Να σημειωθεί πως η MG διέθετε αρκετά μεγαλύτερο αριθμό αυτοκινήτων σε κυκλοφορία συγκριτικά με την Wolseley. Αντίστοιχο αφιέρωμα έχει γίνει και στην Riley, ακόμα μια φίρμα του ομίλου που είχε παρουσία στην χώρα μας. Η παραπάνω καταχώρηση είναι από τον Μάρτιο του 1967.




B.A
Έρευνα & αρχείο: Hellenic Motor History  © 
Στοιχεία κυκλοφορούντων αυοτκινήτων: ΕΛΣΤΑΤ.
(2024)

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου