Πέμπτη 9 Ιανουαρίου 2025

Ελλάδα 1985. Η μάχη των πωλήσεων και οι εταιρείες που επικράτησαν στην δημοφιλή κατηγορία των 1.000 cc (7 φορ. ίπποι).

 


Την δεκαετία του '80 ήταν ιδιαίτερα σημαντικό για τις διάφορες εταιρείες αυτοκινήτου στην χώρα μας να έχουν ισχυρή παρουσία στην κατηγορία των 8 φορ. ίππων, δηλαδή στα 1.100 ή 1.200 cc. O κυβισμός αυτός αντιστοιχούσε κατά κανόνα σε μοντέλα της μικρομεσαίας κατηγορίας, που αποτελούσε και την δημοφιλέστερη στην χώρα μας εκείνη την περίοδο. Ορισμένες από τις ελληνικές αντιπροσωπείες είχαν μια καλή παρουσία στην ελληνική αγορά, βασισμένες σχεδόν αποκλειστικά στην παραπάνω κατηγορία (π.χ Ηonda, Lada, Mitsubishi). Όμως υπήρχαν και άλλες κατηγορίες που μπορούσαν να δώσουν ώθηση στις πωλήσεις ενός κατασκευαστή μαζικής παραγωγής στην εγχώρια αγορά. Η αμέσως επόμενη πιο σημαντική κατηγορία ήταν εκείνη στους 7 φορ. ίππους ή 1.000 cc. Τα "χιλιάρια" ανήκαν κατά κανόνα στην κατηγορία των supermini (segment B), όμως σε ορισμένες περιπτώσεις αφορούσαν προτάσεις στην αμέσως μεγαλύτερη κατηγορία των μικρομεσαίων οικογενειακών. To υψηλό κόστος αγοράς στα καινούργια αυτοκίνητα εκείνη την εποχή, "υποχρέωνε" ένα σημαντικό ποσοστό αγοραστών να στραφούν σε αυτοκίνητα μικρού κυβισμού με τις απαραίτητες παραχωρήσεις στο θέμα των χώρων. Ο μέσος όρος στην λιανική τιμή ενός αυτοκινήτου 1.000 cc στις αρχές του 1985 ήταν λίγο κάτω από το ένα εκατομμύριο δραχμές, όταν ο μέσος όρος των άλλων χωρών της Ε.Ο.Κ μόλις που πλησίαζε τις 500.000 δραχμές! 

Τα μικρά αυτοκίνητα πόλης ήταν δημοφιλή σε όλη την Ευρώπη, όμως στις περισσότερες χώρες απευθύνονταν κυρίως σε νεότερους αγοραστές χωρίς οικογενειακές υποχρεώσεις ή αποτελούσαν μια καλή εναλλακτική για το δεύτερο αυτοκίνητο μιας οικογένειας. Επιπλέον υπήρχε η δυνατότητα επιλογής ενός supermini σε μεγαλύτερη γκάμα κινητήρων βενζίνης ή πετρελαίου, σε μεγαλύτερο εύρος κυβισμού. Στην χώρα μας κάτι τέτοιο ήταν απαγορευτικό και η μόνη ρεαλιστική επιλογή ήταν αυτή του βασικού κινητήρα με τον μικρότερο κυβισμό. Το 1985 οι πωλήσεις στους 7 φορ. ίππους ανήλθαν σε 14.535 μονάδες με ποσοστό 18.5%. Ήταν η δεύτερη πιο δημοφιλής κατηγορία, αν και προηγήθηκε με μικρή διαφορά από την κατηγορία στους 9 φορ. ίππους (1.300 cc) που κάλυψε το 18.2% της εγχώριας αγοράς. Η καλή πορεία ορισμένων εταιρειών βασίστηκε σε μεγάλο ποσοστό από την παρουσία τους στα 1.000 cc. Xαρακτηριστική περίπτωση ήταν η Volkswagen, που κυριάρχησε σε αυτή την κατηγορία το 1985. Η ελληνική αντιπροσωπεία διέθετε το Polo στην μικρή κατηγορία χωρίς ιδιαίτερη επιτυχία. Το δυνατό της χαρτί ήταν το Golf 2ης γενιάς, που όμως διέθετε βασικό κινητήρα στα 1.300 cc. Oι πωλήσεις του ήταν ικανοποιητικές στην κατηγορία των 9 φορ. ίππων, όμως δεν το καθιστούσαν απολύτως ανταγωνιστικό στα μικρομεσαία οικογενειακά. Έτσι, η Kosmocar αποφάσισε να προσφέρει στην χώρα μας μια έκδοση μικρότερου κυβισμού, με τον κινητήρα στα 1.043 cc δανεισμένο από το Polo. H κίνηση αυτή αποδείχθηκε ιδιαίτερα επιτυχημένη, με δεδομένο ότι το Golf 1.05 ενίσχυσε εντυπωσιακά τις πωλήσεις της Volkswagen στην Ελλάδα. Το 1985 ήταν η καλύτερη χρονιά για την γερμανική φίρμα στην εγχώρια αγορά, στο σύνολο της δεκαετίας του '80. Από τις αρχές του έτους προηγήθηκε στην κατηγορία των 7 φορ. ίππων και περίπου επτά στα δέκα Golf που κυκλοφόρησαν στην χώρα μας το 1985, αφορούσαν την έκδοση με τον μικρότερο κινητήρα. Οι πωλήσεις της Volkswagen σε αυτή την κατηγορία ανήλθαν σε 3.644 μονάδες που αντιστοιχούσαν στο 63.8% των συνολικών της πωλήσεων και της έδωσαν σαφές προβάδισμα στα 1.000 cc. 




H Nissan ήρθε στην δεύτερη θέση της κατηγορίας, με το εγχώριας παραγωγής Cherry στα 988 cc. O Θεοχαράκης διέθετε στους 7 φορ. ίππους και το μικρότερο Nissan Micra (με τον ίδιο κινητήρα), το οποίο εκείνη την εποχή είχε μικρή παρουσία στην ελληνική αγορά. Το Cherry είχε παραδοσιακά σημαντικό μερίδιο στην κατηγορία, ενώ ήταν από τους δυνατούς παίκτες και την προηγούμενη χρονιά, μαζί με το Opel Kadett 1.0. To 1985 η Nissan πέτυχε συνολικά 2.558 πωλήσεις στα 1.000 cc ή το 29.6% των συνολικών πωλήσεων της εταιρείας. Στην τρίτη θέση τερμάτισε η Toyota με το Starlet, που εκείνη την χρονιά έκανε την μετάβαση στην νέα γενιά του μοντέλου. Όπως η Nissan, έτσι και η Toyota βασιζόταν σχεδόν αποκλειστικά στις κατηγορίες των 7 και 9 φορ. ίππων (1.000 & 1.300 cc). Στο πρώτο εξάμηνο του έτους οι πωλήσεις του Starlet είχαν υποχώρηση σε σχέση με το προηγούμενο έτος, όμως στην συνέχεια ενισχύθηκαν, με αποτέλεσμα η Toyota να πετύχει στην χώρα μας 1.278 πωλήσεις στην μικρότερη κατηγορία. 

Η Opel ήταν η πρώτη σε πωλήσεις εταιρεία στην Ελλάδα το 1985. Ήταν από τις εταιρείες που η επιτυχία τους βασίστηκε στην δημοφιλέστερη κατηγορία των 1.200 cc (8 φορ. ίπποι), όμως σημαντικό ρόλο έπαιξε και η θετική εικόνα που είχε στα 1.300 cc (9 φορ. ίπποι). Στην μικρή κατηγορία είχε μια ικανοποιητική παρουσία με το Opel Corsa πρώτης γενιάς, που της χάρισε την τέταρτη θέση με 1.158 μονάδες ή το 12.2% των συνολικών πωλήσεων της Opel. Tην πρώτη πεντάδα συμπλήρωσε η Ford με 1.061 πωλήσεις στην κατηγορία. Το Fiesta είχε μια καλή παρουσία στην ελληνική αγορά, αν και τους τελευταίους μήνες του έτους παρουσίασε μια πτώση, προς όφελος κυρίως του Starlet. H Ford κατέκτησε την έκτη θέση στην γενική κατάταξη και βασίστηκε σε μεγάλο βαθμό στο μεγαλύτερο Escort 1.100, όμως οι πωλήσεις του Fiesta κάλυψαν το 19.8% της εταιρείας για το 1985. Αυτές ήταν οι πέντε δημοφιλέστερες εταιρείες στην Ελλάδα, σε μια κατηγορία που κατά κανόνα διέθετε σύγχρονα σχεδιαστικά μοντέλα όμως το εγχώριο αγοραστικό κοινό ήταν αναγκασμένο να επιλέγει συνήθως τις βασικές εκδόσεις κινητήρα και εξοπλισμού. Συνολικά τα "χιλιάρια" αποτελούσαν την δεύτερη σε πωλήσεις κατηγορία στην χώρα μας εκείνη την περίοδο, αν και με σημαντική διαφορά σε σχέση με τους 8 φορ. ίππους. 



H Mazda διέθετε το μικρομεσαίο "323", ο κυβισμός του οποίου τυπικά το τοποθετούσε οριακά στην κατηγορία των 7 φορ. ίππων (1.071 cc). Στην πράξη αποτελούσε την πρόταση της ELMA  στην κατηγορία των 1.100 cc. 
Η Skoda πέτυχε το μεγαλύτερο ποσοστό των πωλήσεων της με το Target 105 στα 1.046 cc. 
Oι πωλήσεις της Αutobianchi αφορούν το νεότερο Y10 κυρίως με τον κινητήρα F.I.R.E στα 999 cc. 
Η κατηγορία των 7 φορ. ίππων περιλαμβάνει τα αυτοκίνητα με κυβισμό από 929 έως 1.071 cc. 






Β.Α
Hellenic Motor History © (2025)
Στοιχεία πωλήσεων: ΣΕΑΑ
Φωτογραφία VW Golf 1050: Auto Εξπρές.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου