Τρίτη 7 Ιανουαρίου 2025

Ισραήλ 2024. Ισχυρή παραμένει η αγορά αυτοκινήτου παρά τις προκλήσεις. Η Toyota στην κορυφή, αύξηση στα ηλεκτρικά με κυριαρχία της BYD.

 


Χωρίς δυσάρεστες εκπλήξεις κύλησε το 2024 για την αγορά αυτοκινήτου στο Ισραήλ, παρά την ένταση που επικράτησε στην ευρύτερη περιοχή. Oι ταξινομήσεις στα καινούργια ελαφρά οχήματα, όχι μόνο δεν υποχώρησαν αλλά σημείωσαν και οριακή άνοδο +0.6%. Οι συνολικές πωλήσεις ανήλθαν σε 271.735 μονάδες έναντι 270.023 την προηογύμενη χρονιά. Το νούμερο αφορά τα επιβατικά και ελαφρά επαγγελματικά αυτοκίνητα (και τα ταξί), ενώ αποκλειστικά στα ιδιωτικά επιβατικά αυτοκίνητα οι ταξινομήσεις ανήλθαν σε 260.500 μονάδες έναντι 258.176 (+0.9%). Τα αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα (BEV) συνέχισαν την ανοδική τους πορεία (+39.3%) και το 2024 κατέκτησαν μερίδιο 24.7% με 67.171 μονάδες στο σύνολο της αγοράς έναντι 17.9% που κατείχαν το 2023, με 48.219 μονάδες. Σημαντική άνοδο είχαν και τα υβριδικά αυτοκίνητα (+28.7%), με μερίδιο 21.8% και 59.159 μονάδες έναντι 17.0% και 45.972 μονάδες την προηγούμενη χρονιά. Αντίθετα, κάθετη πτώση σημειώθηκε στα plug-in υβριδικά (-59.9%) και το ποσοστό τους μειώθηκε στο 2.2% από το 5.6% που κατείχαν το 2023. Οι πωλήσεις τους ανήλθαν σε 6.036 μονάδες από 15.069. 

Το 2024 υπήρξαν ηχηρές ανακατατάξεις στην αγορά αυτοκινήτου του Ισραήλ. Η Toyota κατέκτησε την κορυφή, πετυχαίνοντας αύξηση +11.6% στα ιδιωτικά επιβατικά αυτοκίνητα με 32.063 μονάδες από 28.724 την προηγούμενη χρονιά. Να σημειωθεί ότι το 2023 βρέθηκε στην τρίτη θέση της γενικής κατάταξης. Η αύξηση για την ιαπωνική εταιρεία στο σύνολο των ελαφρών οχημάτων ήταν στο +8.2%, με 34.464 μονάδες από 31.865 (επβατικά & ελαφρά επαγγελματικά). Η Toyota κυριαρχεί στο κομμάτι των υβριδικών αυτοκινήτων, με δεδομένο ότι σχεδόν το σύνολο των πωλήσεων της αφορά αυτή την κατηγορία. Όμως η κατάκτηση της πρώτης θέσης από την Toyota δεν οφείλεται τόσο στην αύξηση που σημείωσε, όσο στην θεαματική υποχώρηση της Hyundai (-32.1%). H κορεάτικη φίρμα ήταν με διαφορά η δημοφιλέστερη στο Ισραήλ το 2023, όμως κατείχε την πρώτη θέση στις πωλήσεις επιβατικών αυτοκινήτων σταθερά από το 2011. Σε αυτό το χρονικό διάστημα, μόνο το 2015 ήρθε στην δεύτερη θέση στο σύνολο των ελαφρών οχημάτων με μικρή διαφορά πίσω από την Kia, διατηρώντας όμως το προβάδισμα στα επιβατικά. Το 2024 οι πωλήσεις της ανήλθαν σε 28.381 μονάδες έναντι 41.790 την προηγούμενη χρονιά. Στα ιδιωτικά επιβατικά πέτυχε 27.817 πωλήσεις έναντι 41.033 (-32.2%), οπότε αρκέστηκε στην δεύτερη θέση της γενικής κατάταξης για το σύνολο της αγοράς. Υποχώρηση στις πωλήσεις της είχε και η Kia (-21.7%), που το 2024 τερμάτισε στην τρίτη θέση ενώ την προηγούμενη χρονιά κατείχε την δεύτερη θέση. Οι συνολικές της πωλήσεις ανήλθαν σε 25.727 μονάδες από 32.873 το 2023 (στα επιβατικά 25.543 από 32.565 με πτώση -21.6%). 

Το ανακάτεμα της τράπουλας στην πρώτη πεντάδα συνεχίστηκε με την άνοδο της Skoda, που βρέθηκε στην τέταρτη θέση από την πέμπτη που κατείχε το 2023. Οι πωλήσεις της το 2024 ανήλθαν σε συνολικά 19.260 μονάδες έναντι 14.543 την προηγούμενη χρονιά (+32.4%). Τα παραπάνω νούμερα αφορούν ιδιωτικές πωλήσεις επιβατικών και ταξί, εφόσον η φίρμα δεν έχει παρουσία στα ελαφρά επαγγελματικά. Η πολύ καλή επίδοση της Skoda υποχρέωσε την BYD να πέσει στην πέμπτη θέση της κατάταξης. Η κινέζικη εταιρεία έκανε την εμφάνισή της στην αγορά του Ισραήλ το 2022. Πέτυχε θεαματική άνοδο το 2023 (+308.2%) και κατέκτησε την τέταρτη θέση στις πωλήσεις! Είναι εύλογο ότι η BYD κυριαρχεί στο κομμάτι των αμιγώς ηλεκτρικών αυτοκινήτων, με δεδομένο ότι η γκάμα της καλύπτει αποκλειστικά αυτή την κατηγορία. Το 2024 υπήρξε επιπλέον άνοδος, όμως όχι σε βαθμό να ενισχύσει την θέση της. Οι πωλήσεις της ανήλθαν σε 16.698 μονάδες έναντι 15.145 το 2023 (+10.2%). 

Η οικονομία του Ισραήλ αντιμετωπίζει πολλές προκλήσεις, όπως τον κίνδυνο αύξησης του χρέους και την ανάγκη δημοσιονομικής πειθαρχίας. Όμως παράλληλα ο πληθωρισμός διατηρήθηκε σε σχετικά χαμηλά επίπεδα, στο 3.4% τον Νοέμβριο του 2024 ενώ τον ίδιο μήνα  η ανεργία μειώθηκε στο 2.7%. Η αγορά αυτοκινήτου διατηρεί τους ρυθμούς της, χωρίς αρνητικές συνέπειες από το τεταμένο κλίμα που επικρατεί στην περιοχή. Επιπλέον είναι ξεκάθαρο ότι το Ισραήλ δεν έχει μείνει πίσω στο κομμάτι της ηλεκτροκίνησης. Το 2022 τα αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα κατείχαν το 10.3% της αγοράς και το 2024 το ποσοστό τους ανήλθε στο 24.7%. Σε αντίθεση με την Ευρώπη, τα ηλεκτρικά οχήματα προηγούνται πλέον έναντι των υβριδικών. Είναι επίσης χαρακτηριστικό ότι οι Κινέζοι κατασκευαστές εισήλθαν πιο επιθετικά στο Ισραήλ και πέτυχαν σημαντικά μεγαλύτερη διείσδυση στην αγορά σε εξαιρετικά σύντομο χρονικό διάστημα, ιδιαίτερα η BYD αλλά και η Chery. Κάτι που δεν έχουν καταφέρει ακόμα στις ευρωπαϊκές αγορές. 


H BYD κυριάρχησε στην αγορά των BEV στο Ισραήλ το 2024, με ποσοστό 24.8%. Το BYD Atto 3 αποτέλεσε ένα από τα δημοφιλέστερα μοντέλα. (photo: BYD). 




Οι πωλήσεις αφορούν τα επιβατικά (ιδιωτικά & ταξί) και ελαφρά επαγγελματικά αυτοκίνητα. Η Isuzu περιλαμβάνει αποκλειστικά επαγγελματικά οχήματα, ενώ στην περίπτωση της Citroen οι πωλήσεις επαγγελματικών υπερβαίνουν τις αντίστοιχες στα επιβατικά (3.042 έναντι 2.101). Η γαλλική εταιρεία είναι η πρώτη σε πωλήσεις επαγγελματικών, με δεύτερη την Toyota (2.103) και τρίτη την Isuzu (1.465). 




B.A
  © Hellenic Motor History (2025)
Στοιχεία πωλήσεων: IVIA


 


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου