Η Peugeot είναι μια από τις πλέον ιστορικές αυτοκινητοβιομηχανίες διεθνώς.
Στη χώρα μας έχει υπάρξει μια από τις φίρμες με σημαντική παρουσία στην αγορά, για πολλές δεκαετίες.
Το όνομα της Peugeot στην Ελλάδα ήταν γνωστό πριν την διάδοση του αυτοκινήτου, εφόσον κυκλοφορούσαν στην εγχώρια αγορά τα ποδήλατα της εταιρείας.
Η πρώτη επίσημη αντιπροσωπεία των αυτοκινήτων Peugeot στην χώρα μας, φέρεται να είναι η επιχείρηση "Φεγγάρης-Ράδοβιτς & Σια", πίσω στο 1913. Η έδρα της ήταν αρχικά στην οδό Σταδίου 31 και από το 1915 επί της Σταδίου 19. Kατά συνέπεια πρόκειται για έναν από τους κατασκευαστές με την μακροβιότερη παρουσία στην χώρα μας. Kατά την διάρκεια του μεσοπολέμου συναντάμε ακόμα δύο εισαγωγικές επιχειρήσεις για τα αυτοκίνητα Peugeot. Αρχικά την Α.Ε.Β.Ε.Μ "Ερμής" με έδρα επί της Γ' Σεπτεμβρίου & Χαλκοκονδύλη και στην συνέχεια την "Φωτιάδης-Λιοπυράκις" επί της οδού Ακαδημίας. Η τελευταία συνέχισε την δραστηριότητά της και μετά τον πόλεμο, με την έδρα της πλέον στην οδό Χαριλάου Τρικούπη.
Όμως η επιχείρηση που πραγματικά συνέδεσε το όνομά της με αυτό της γαλλικής φίρμας μεταπολεμικά ήταν η "ΙΜΠΟΡΤΕΞ" Α.Ε.
Μέτοχοι της εταιρείας ήταν ο Ηλίας Σάρρας, ο Δήμος Πιτούλης και ο Αναστάσιος Ποταμιάνος. Ο Ηλίας Σάρρας ήταν και ο διευθύνων σύμβουλος της "ΙΜΠΟΡΤΕΞ". Στις αρχές της δεκαετίας του '50 η έκθεση της Peugeot βρισκόταν στην οδό Πατησίων 63, που ήταν και η έδρα για τα γαλλικά αυτοκίνητα Delahaye που έφερνε στην χώρα μας ο Ηλίας Σάρρας μαζί με τον Ν. Παναγόπουλο. Σύντομα η έδρα μεταφέρθηκε στην οδό Ακαδημίας 27. Εκτός από τα αυτοκίνητα Peugeot, τα επόμενα χρόνια η "ΙΜΠΟΡΤΕΞ" Α.Ε ανέλαβε την αντιπροσωπεία των ολλανδικών επιβατικών αυτοκινήτων και λεωφορείων της DAF και των εξωλέμβιων μηχανών Johnson. Επίσης έφερνε στην χώρα μας τις μοτοσυκλέτες και τα scooter της ιταλικής Ducati.
Στις 28 Μαΐου 1960 έγιναν τα εγκαίνια των νέων εγκαταστάσεων της "ΙΜΠΟΡΤΕΞ" Α.Ε στην Λεωφ. Συγγρού 93. Το κτίριο ήταν έργο του αρχιτέκτονα Νικ. Νικολαΐδη και εκτός από τα γραφεία και την έκθεση, στέγαζε αποθήκη ανταλλακτικών, πλυντήριο, πρατήριο καυσίμων της Mobil Oil και συνεργεία (αργότερα τα κεντρικά ήταν στη Λ. Συγγρού 97).
Εκείνη τη μέρα έγινε εκεί και η επίσημη παρουσίαση του Peugeot "404" στην χώρα μας.
Tην δεκαετία του '50 είχαν προηγηθεί τα επιτυχημένα "203" και "403". Το τελευταίο είχε παρουσιαστεί στην ελληνική αγορά στις αρχές καλοκαιριού του 1955 και συνέχισε να πωλείται ως το 1966, παράλληλα με το "404".
Σημαντική ήταν η παρουσίαση του μικρού Peugeot "205" το 1983, που όμως στην Ελλάδα εμφανίστηκε τον Ιανουάριο του 1984. Το νέο γαλλικό supermini ήταν ιδιαίτερα αξιόλογο όμως στην χώρα μας δεν έτυχε της υποδοχής που θα του άξιζε. Άλλωστε η Peugeot εκείνη τη περίοδο δεν παρουσίαζε κάποια ιδιαίτερη δυναμική στην εγχώρια αγορά. Μάλιστα από τα μέσα της δεκαετίας του '80 εμφάνισε σημαντική κάμψη στις πωλήσεις της. Από τις 1.137 μονάδες και ποσοστό 1.4% το 1985, έφτασε στις 443 μονάδες και ποσοστό 0.9% το 1987. Και αυτό παρά το γεγονός ότι από το καλοκαίρι του 1986 είχε διαθέσιμο το νέο της μοντέλο στην δημοφιλέστερη κατηγορία των μικρομεσαίων στους 8 φορ. ίππους (1.100 cc), το Peugeot "309".
Μέτοχοι της εταιρείας ήταν ο Ηλίας Σάρρας, ο Δήμος Πιτούλης και ο Αναστάσιος Ποταμιάνος. Ο Ηλίας Σάρρας ήταν και ο διευθύνων σύμβουλος της "ΙΜΠΟΡΤΕΞ". Στις αρχές της δεκαετίας του '50 η έκθεση της Peugeot βρισκόταν στην οδό Πατησίων 63, που ήταν και η έδρα για τα γαλλικά αυτοκίνητα Delahaye που έφερνε στην χώρα μας ο Ηλίας Σάρρας μαζί με τον Ν. Παναγόπουλο. Σύντομα η έδρα μεταφέρθηκε στην οδό Ακαδημίας 27. Εκτός από τα αυτοκίνητα Peugeot, τα επόμενα χρόνια η "ΙΜΠΟΡΤΕΞ" Α.Ε ανέλαβε την αντιπροσωπεία των ολλανδικών επιβατικών αυτοκινήτων και λεωφορείων της DAF και των εξωλέμβιων μηχανών Johnson. Επίσης έφερνε στην χώρα μας τις μοτοσυκλέτες και τα scooter της ιταλικής Ducati.
Στις 28 Μαΐου 1960 έγιναν τα εγκαίνια των νέων εγκαταστάσεων της "ΙΜΠΟΡΤΕΞ" Α.Ε στην Λεωφ. Συγγρού 93. Το κτίριο ήταν έργο του αρχιτέκτονα Νικ. Νικολαΐδη και εκτός από τα γραφεία και την έκθεση, στέγαζε αποθήκη ανταλλακτικών, πλυντήριο, πρατήριο καυσίμων της Mobil Oil και συνεργεία (αργότερα τα κεντρικά ήταν στη Λ. Συγγρού 97).
Εκείνη τη μέρα έγινε εκεί και η επίσημη παρουσίαση του Peugeot "404" στην χώρα μας.
Tην δεκαετία του '50 είχαν προηγηθεί τα επιτυχημένα "203" και "403". Το τελευταίο είχε παρουσιαστεί στην ελληνική αγορά στις αρχές καλοκαιριού του 1955 και συνέχισε να πωλείται ως το 1966, παράλληλα με το "404".
Peugeot 403.
H Peugeot είχε δυναμική παρουσία στην ελληνική αγορά κατά τη δεκαετία του '60, αποτελώντας μακράν την δημοφιλέστερη γαλλική εταιρεία στη χώρα μας. Το 1962 ήρθε στη τρίτη θέση των πωλήσεων, ενώ και τα επόμενα χρόνια ήταν σταθερά μέσα στις πέντε δημοφιλέστερες.
Την άνοιξη του 1965 παρουσιάστηκε στην χώρα μας το μικρό Peugeot 204, στους 8 φορ. ίππους και η Peugeot διέθετε πλέον στη γκάμα της τρία μοντέλα (204,403,404). Ήταν αποτελούσε σημαντική προσθήκη στην εγχώρια αγορά, εφόσον βρισκόταν στην πιο εμπορική κατηγορία και ήταν διαθέσιμο ως 4θυρο sedan και break (station wagon) στα 1.130 κ.εκ. Τον Μάρτιο του 1967 παρουσιάστηκαν στη χώρα μας και οι εκδόσεις coupe & cabriolet του μοντέλου. To φθινόπωρο εκείνης της χρονιάς δέχτηκε μια ανανέωση και το "404" με νέο εσωτερικό ενώ παρουσιάστηκε η έκδοση με μικρότερο κινητήρα στα 1.468 cc (10 φορ. ίπποι) με την ονομασία "Comfort".
Ο Ηλίας Σάρρας είχε εκφράσει εκείνη την εποχή τη πρόθεση για τη δημιουργία στην Ελλάδα μονάδας κατασκευής των γαλλικών αυτοκινήτων. Όμως αυτό το σχέδιο ουδέποτε πραγματοποιήθηκε. Μάλιστα εκείνη την περίοδο είχε επισκεφτεί τη χώρα μας ο Roland Peugeot, της οικογένειας που ίδρυσε τη γαλλική αυτοκινητοβιομηχανία. Εκτός από την σύζυγό του τον συνόδευαν και εννέα συνεργάτες επιτελείς του εργοστασίου και συναντήθηκε με τον Ηλία Σάρρα, αλλά έγινε δεκτός και από τον Βασιλιά Κωνσταντίνο, μαζί με τον υπηρεσιακό Πρωθυπουργό κ. Ι. Παρασκευόπουλο.
Περί το 1974 στην "ΙΜΠΟΡΤΕΞ" Α.Ε συμμετείχε και ο Ιωάννης Σάρρας, γιος του Ηλία Σάρρα. Για όλη αυτή την περίοδο η ελληνική αντιπροσωπεία ήταν ιδιαίτερα δραστήρια, με δυναμική προώθηση των αυτοκινήτων Peugeot.
Τα αμέσως επόμενα χρόνια η σειρά των μοντέλων Peugeot άρχισε να εμπλουτίζεται με νέα μοντέλα. Στις αρχές Νοεμβρίου 1968 ξεκίνησε στην χώρα μας η διάθεση του νέου μεγάλου Peugeot "504", με κινητήρα στα 1.796 cc. To συγκεκριμένο μοντέλο κατέκτησε τον ευρωπαϊκό τίτλο "Αυτοκίνητο της Χρονιάς" για το 1969. Το φθινόπωρο του 1970 παρουσιάστηκε η έκδοση με τον κινητήρα στα 2.000 cc. Λίγους μήνες νωρίτερα είχε παρουσιαστεί στην ελληνική αγορά και το μικρότερο Peugeot "304" με κινητήρα στα 1.300 cc (9 φορ. ίπποι), άρα απευθυνόταν σε ένα ευρύτερο αγοραστικό κοινό. Το "304" αποδείχθηκε ιδιαίτερα επιτυχημένο στην Ελλάδα, ενώ περί τα τέλη του 1972 απέκτησε έκδοση με κινητήρα 1.130 cc στην χαμηλότερη κλίμακα των 8 φορ. ίππων.
Κατά τη δεκαετία του '70 η Peugeot παρέμεινε δημοφιλής στην χώρα μας, όμως δεν διέθετε την δυναμική που είχε αναπτύξει κατά την δεκαετία του '60.
Στα τέλη Μαΐου 1978 ήταν διαθέσιμο στην ελληνική αγορά και ένα νέο μοντέλο, το μεσαίο οικογενειακό Peugeot "305". H παρουσίασή του στο εξωτερικό είχε γίνει το φθινόπωρο του 1977 και τυπικά αντικαθιστούσε το "304", το οποίο όμως διαθέσιμο παράλληλα ως τα τέλη του 1979 (στην έκδοση break ως το 1980).
Το Peugeot "305" εισήχθη αρχικά σαν 1.300 (1.290 cc GL ή GR, 9 φορ. ίπποι) και σαν 1.500 (1.472 cc SR, 10 φορ. ίπποι). Στις 23 Ιανουαρίου 1980 η "ΙΜΠΟΡΤΕΞ" Α.Ε παρουσίασε στην χώρα μας την πιο προσιτή έκδοση στα 1.127 cc (8 φορ. ίπποι), λόγω της αύξησης στη φορολογία των Ι.Χ αυτοκινήτων. και στην τιμή των καυσίμων, λίγους μήνες πριν.
Peugeot 305.
Σημαντική ήταν η παρουσίαση του μικρού Peugeot "205" το 1983, που όμως στην Ελλάδα εμφανίστηκε τον Ιανουάριο του 1984. Το νέο γαλλικό supermini ήταν ιδιαίτερα αξιόλογο όμως στην χώρα μας δεν έτυχε της υποδοχής που θα του άξιζε. Άλλωστε η Peugeot εκείνη τη περίοδο δεν παρουσίαζε κάποια ιδιαίτερη δυναμική στην εγχώρια αγορά. Μάλιστα από τα μέσα της δεκαετίας του '80 εμφάνισε σημαντική κάμψη στις πωλήσεις της. Από τις 1.137 μονάδες και ποσοστό 1.4% το 1985, έφτασε στις 443 μονάδες και ποσοστό 0.9% το 1987. Και αυτό παρά το γεγονός ότι από το καλοκαίρι του 1986 είχε διαθέσιμο το νέο της μοντέλο στην δημοφιλέστερη κατηγορία των μικρομεσαίων στους 8 φορ. ίππους (1.100 cc), το Peugeot "309".
Στα μέσα του 1988 μια νέα εποχή ξεκινούσε για την Peugeot στην Ελλάδα. Την γαλλική φίρμα εκπροσωπούσε πλέον η "Lion Hellas" Α.Ε, με νέο δίκτυο πωλήσεων, συντήρησης και ανταλλακτικών. Η έδρα της νέα επιχείρησης ήταν στην Λεωφ. Συγγρού 64.
Η Peugeot ανέκτησε το χαμένο έδαφος και ανέπτυξε νέα δυναμική από τις αρχές της δεκαετίας του '90, κυρίως χάρη στη παρουσία του μικρού "106" στη γκάμα της. Το 1992 βρέθηκε στην πρώτη δεκάδα της γενικής κατάταξης για πρώτη φορά από το 1978 και κατέκτησε την έβδομη θέση με ποσοστό 5.4% και αύξηση +74.7% στις πωλήσεις της. Συνολικά, η Peugeot είχε παρουσία στο ελληνικό top 10 για το μεγαλύτερο μέρος της δεκαετίας του '90. Tην άνοιξη του 1993 παρουσιάστηκε στην Ελλάδα το νέο μικρομεσαίο Peugeot "306", με κινητήρες στα 1.400 & 1.600 cc.
Το 2002 αποτέλεσε χρονιά σταθμό για τη Peugeot στην Ελλάδα, κερδίζοντας την δεύτερη θέση των πωλήσεων με 22.313 μονάδες και ποσοστό 8.3%. Υπεύθυνα για την επιτυχία ήταν τα "206" και "307". Το δεύτερο αποτέλεσε και το best seller στην κατηγορία με τα μικρομεσαία μοντέλα εκείνη τη χρονιά, η πρώτη φορά που η Peugeot σημείωσε τόσο μεγάλη επιτυχία στην χώρα μας σε αυτό το κομμάτι της αγοράς. Στο τέλος του 2013 η "Lion Hellas" A.E. (του ομίλου Θεοχαράκη) έπαψε να αντιπροσωπεύει τα προϊόντα της Peugeot στην χώρα μας, με τη διανομή τους να έχει περάσει από 1/1/2014 στον όμιλο Συγγελίδη.
Το Peugeot 404 αποτέλεσε ένα από τα πιο επιτυχημένα εμπορικά αυτοκίνητα στη χώρα μας κατά τη δεκαετία του '60. Με κινητήρες στους 10 & 11 φορ. ίππους, ήταν διαθέσιμο σε όλους τους τύπους αμαξωμάτων (sedan, break, coupe, cabriolet).
H Peugeot βελτίωσε σημαντικά την θέση της στην ελληνική αγορά την δεκαετία του '90, με το "106" να σημειώνει την μεγαλύτερη εμπορική επιτυχία.
Το Peugeot "307" (φωτογραφία) ήταν το δημοφιλέστερο μικρομεσαίο μοντέλο στη χώρα μας το 2002 και, μαζί με το μικρό "206", ώθησε την εταιρεία στην 2η θέση των πωλήσεων.
To Peugeot "304" ήταν το σημαντικότερο μοντέλο της γαλλικής εταιρείας στην ελληνική αγορά κατά την δεκαετία του '70.
B.A
Έρευνα & αρχείο © Hellenic Motor History
Στοιχεία πωλήσεων: ΣΕΑΑ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου