Συνέχεια της ιστορικής αναδρομής στον θεσμό του "Αυτοκινήτου της Χρονιάς", με τα αυτοκίνητα που κέρδισαν το πολυπόθητο έπαθλο κατά την δεκαετία του '80 και του '90.
Το 1980 οι Ιταλοί επανέρχονται, αυτή τη φορά με τη Lancia Delta να εκλέγεται ως το "Αυτοκίνητο της Χρονιάς", με 369 βαθμούς. Το κομψό 5θυρο μικρομεσαίο διέθετε εξαιρετικό κράτημα στο δρόμο. Αποτέλεσε τη βάση για μια θρυλική αγωνιστική πορεία, με τις HF Integrale να γράφουν ιστορία στα ράλλυ αλλά και με τις αντίστοιχες πολιτικές εκδόσεις. Σχεδιάστηκε από τον Ιταλό σχεδιαστή Giorgetto Giugiaro. Αρχικά η Delta φόραγε κινητήρες στα 1.300 & 1.500 κ.εκ. (75 & 85 ίππων αντίστοιχα), χωρίς ιδιαίτερη έμφαση στις επιδόσεις.
Το 1981 "Αυτοκίνητο της Χρονιάς" ήταν ένα μικρομεσαίο hatchback, τo Ford Escort 3ης γενιάς, που έγινε best seller και στην Ελλάδα. Το νέο μοντέλο διέθετε πλέον την κίνηση στους εμπρόσθιους τροχούς και ήταν διαθέσιμο σε 3θυρες & 5θυρες εκδόσεις αλλά και σαν station wagon. Ο βασικός κινητήρας ήταν στα 1.100 κ.εκ. (8 φορ. ίπποι)
Το Escort εξελέγη πρώτο με 326 βαθμούς, ενώ στη δεύτερη θέση ήρθε το μικρό Fiat Panda με 308 βαθμούς. Το Austin Metro τερμάτισε τρίτο, με 255 βαθμούς.
Στην ίδια κατηγορία ανήκε και το "Αυτοκίνητο της Χρονιάς" του 1982. Ήταν το Renault 9, ένα μικρομεσαίο οικογενειακό με κλασικό τετράθυρο αμάξωμα. Είχε παρουσιαστεί το 1981 ως αντικαταστάτης του Renault 14, ενός 5θυρου hatchback που όμως δεν είχε ιδιαίτερη επιτυχία. Αντίθετα το "9" αποτέλεσε ένα πολύ επιτυχημένο αυτοκίνητο. Το 1982 ήταν το πρώτο σε πωλήσεις εισαγόμενο αυτοκίνητο στη Δ. Γερμανία. Μεγάλη εμπορική επιτυχία είχε και στην Ελλάδα. Συγκέντρωσε συνολικά 335 βαθμούς, αφήνοντας πίσω τα Opel Ascona (304 β.) και Volkswagen Polo (252 β.).
1983. Η χρονιά του Audi 100. Η τρίτη γενιά του μοντέλου διέθετε μπροστινή κίνηση και σύγχρονο σχεδιασμό, με ιδιαίτερα χαμηλό αεροδυναμικό συντελεστή 0.30. Διέθετε ως βάση έναν κινητήρα 1.800 κ.εκ. αλλά σημαντικό ρόλο στην εκλογή του έπαιξαν οι μεγαλύτεροι σε κυβισμό 5κύλινδροι κινητήρες. Το Audi 100 κέρδισε τον τίτλο με 410 βαθμούς, ενώ ήρθε στην δεύτερη θέση ήρθε το Ford Sierra με 386 βαθμούς.
Οι νικητές του τίτλου από το 1981 έως το 1984. Επάνω, Ford Escort MkIII (1981) και Renault 9 (1982). Κάτω, Audi 100 (1983) και Fiat Uno (1984).
Η Fiat είχε κερδίσει για τελευταία φορά τον τίτλο "Car of the Year" το 1972 με το "127". Το 1984 η ιταλική εταιρεία επανήλθε δυναμικά. Αυτή τη φορά "Αυτοκίνητο της Χρονιάς" ήταν το Uno, o αντικαταστάτης του "127". Η Fiat έκανε απλώς αυτό που ήξερε να κάνει πολύ καλά. Παρουσίασε ένα μικρό αυτοκίνητο πόλης με σύγχρονη σχεδίαση, καλούς χώρους, ασφαλή οδική συμπεριφορά, πρακτικό και ιδιαίτερα προσιτό. Το Uno ήρθε πρώτο με 346 βαθμούς, ενώ δεύτερο ήρθε το άμεσα ανταγωνιστικό Peugeot 205, με 325 βαθμούς και τρίτο το VW Golf στη 2η γενιά του, με 156 βαθμούς. Ο βασικός κινητήρας του Uno ήταν ο γνωστός από τον προκάτοχό του, στα 903 cc, γεγονός που το καθιστούσε ένα μοντέλο με μεγάλο ενδιαφέρον για την ελληνική αγορά.
Το 1985 ήταν η σειρά της Opel, για πρώτη φορά στην ιστορία του θεσμού. Με 326 βαθμούς "Αυτοκίνητο της Χρονιάς" αναδείχθηκε το Opel Kadett, που είχε παρουσιαστεί το καλοκαίρι του 1984 και αποτελούσε τη 5η γενιά του μοντέλου. Το Kadett είχε υιοθετήσει τη μπροστινή κίνηση ήδη από τη 4η γενιά του, το 1979, αλλά το νέο μοντέλο ήταν σημαντικά αναβαθμισμένο σε όλους τους τομείς. Εντύπωση εκείνη την εποχή προκαλούσε ο αεροδυναμικός σχεδιασμός του με τις έντονες καμπύλες. Στην Ελλάδα αρχικά κυκλοφόρησε με το μοτέρ των 1.200 cc. Εκτός από τις 3θυρες & 5θυρες hatchback εκδόσεις, ήταν διαθέσιμο και σαν station wagon, ενώ λίγο αργότερα παρουσιάστηκε και η έκδοση με το κλασικό τετράθυρο αμάξωμα. Kαι αυτή η γενιά Kadett σημείωσε σημαντικές πωλήσεις στην χώρα μας.
To 1986 η Ford σήκωσε ξανά το τρόπαιο, με το μεγάλο οικογενειακό Ford Scorpio. Ο αντικαταστάτης του Granada είχε 5θυρο αμάξωμα και ήταν ένα πολύ ευρύχωρο αυτοκίνητο. Η βασική έκδοση είχε κινητήρα 1.800 κ.εκ. ενώ η κορυφαία διέθετε έναν V6 2.900 κ.εκ. Το Scorpio είχε καλό εξοπλισμό με στάνταρ διαθέσιμο το ABS, ένα στοιχείο που ήταν εξαιρετικά σπάνιο εκείνη την εποχή σε αυτοκίνητα μαζικής παραγωγής.
Η νίκη ήρθε για το Scorpio με 337 βαθμούς ενώ δεύτερο ήρθε το μικρό Lancia Y10, με 291 βαθμούς και τρίτο το Mercedes 200-300Ε, με 273 βαθμούς.
Δεύτερος τίτλος για την Opel μέσα σε μόλις δύο χρόνια, με το Opel Omega να είναι το "Αυτοκίνητο της Χρονιάς" για το 1987. Είχε παρουσιαστεί το Σεπτέμβριο του 1986 ως αντικαταστάτης του ξεπερασμένου Rekord. Η κίνηση του νέου μοντέλου εξακολουθούσε να μεταδίδεται στους πίσω τροχούς, αλλά ήταν ένα σύγχρονο στη σχεδίαση αυτοκίνητο με μεγάλους χώρους, άνετο και με κορυφαία αεροδυναμική (0.28). Ο βασικός κινητήρας ήταν στα 1.800 κ.εκ αλλά υπήρχε μια μεγάλη γκάμα από μεγαλύτερους κινητήρες 4 ή 6 κυλίνδρων. Αντίθετα με το Ford Scorpio, το Opel Omega ήταν διαθέσιμο στην Ελλάδα, αλλά λόγω κόστους χωρίς ενδιαφέρον για την πλειοψηφία του αγοραστικού κοινού.
Το 1988 "Αυτοκίνητο της Χρονιάς" εξελέγη το Peugeot 405. Το μεσαίο οικογενειακό έτυχε θερμής υποδοχής από τον ευρωπαϊκό τύπο και κυριολεκτικά σάρωσε, κερδίζοντας τον τίτλο με 464 βαθμούς (την υψηλότερη βαθμολογία έως σήμερα). Η διαφορά από το δεύτερο Citroen AX ήταν μεγάλη, εφόσον το μικρό γαλλικό συγκέντρωσε μόλις 252 βαθμούς. Αποτέλεσε τη κορυφαία επιλογή για 54 δημοσιογράφους από τους συνολικά 57 της επιτροπής!
Η Fiat έβαλε ακόμα ένα βραβείο στη συλλογή της, με το Tipo να είναι το "Αυτοκίνητο της Χρονιάς" για το 1989. Η σύγχρονη γραμμή του σε συνδυασμό με τους καλούς χώρους για επιβάτες και την ασφαλή οδική συμπεριφορά του το έκαναν να μοιάζει σαν τη προφανή επιλογή για τον τίτλο από τους δημοσιογράφους-κριτές. Το Tipo συγκέντρωσε συνολικά 356 βαθμούς ενώ στη δεύτερη θέση ήρθε το Opel Vectra με 261 βαθμούς.
Ford Scorpio & Opel Omega
Peugeot 405
To Fiat Tipo με το αυτοκόλλητο του τίτλου "Car of the Year" 1988.
Το 1990 τον τίτλο κέρδισε ξανά ένα αυτοκίνητο της μεγάλης κατηγορίας. Ήταν η Citroen XM, που συγκέντρωσε 390 βαθμούς.
Η ΧΜ ήταν ο άξιος αντικαταστάτης της CX, η οποία επίσης είχε κερδίσει τον τίτλο 15 χρόνια πριν. H σχεδίαση ήταν του Ιταλού σχεδιαστή Bertone. Η XM διέθετε όλα εκείνα τα στοιχεία που παραδοσιακά χαρακτήριζαν μια μεγάλη Citroen. Οι υδροπνευματικές αναρτήσεις πρόσφεραν άνεση και εξαιρετική οδική συμπεριφορά, ενώ υπήρχε μια σειρά από κινητήρες, με τον βασικό στα 2.000 κ.εκ. και κορυφαίο τον κινητήρα των 3.000 κ.εκ. και 24 βαλβίδων
Η ΧΜ ήταν ο άξιος αντικαταστάτης της CX, η οποία επίσης είχε κερδίσει τον τίτλο 15 χρόνια πριν. H σχεδίαση ήταν του Ιταλού σχεδιαστή Bertone. Η XM διέθετε όλα εκείνα τα στοιχεία που παραδοσιακά χαρακτήριζαν μια μεγάλη Citroen. Οι υδροπνευματικές αναρτήσεις πρόσφεραν άνεση και εξαιρετική οδική συμπεριφορά, ενώ υπήρχε μια σειρά από κινητήρες, με τον βασικό στα 2.000 κ.εκ. και κορυφαίο τον κινητήρα των 3.000 κ.εκ. και 24 βαλβίδων
Το Renault Clio κέρδισε τον τίτλο "Αυτοκίνητο της Χρονιάς" για το 1991. Η γαλλική εταιρεία παρουσίασε τον αντικαταστάτη του κλασικού "5" τον Ιούνιο του 1990 και έθετε νέα δεδομένα στη κατηγορία των αυτοκινήτων πόλης. Με εμφάνιση που κέρδιζε τις εντυπώσεις, καλή ποιότητα κατασκευής, ασφαλή συμπεριφορά, άνεση και ικανοποιητικούς χώρους, το Clio ήρθε πρώτο με 312 βαθμούς. Στη δεύτερη θέση ήρθε το μεσαίο Nissan Primera με 258 βαθμούς και στη τρίτη θέση το coupe Opel Calibra με 183 βαθμούς.
To 1992 η Volkswagen κέρδισε για πρώτη φορά τον τίτλο με την 3η γενιά του Golf. Το όνομα αυτό είχε ήδη καθιερωθεί ως ένα από τα πιο επιτυχημένα εμπορικά αυτοκίνητα στην Ευρώπη.
Η 3η γενιά ήταν σημαντικά αναβαθμισμένη σχεδιαστικά και ποιοτικά σε σχέση με τη προηγούμενη, προσφέροντας ένα πιο ολοκληρωμένο αυτοκίνητο. Το Golf υπερίσχυσε στην επιλογή των κριτών με 276 βαθμούς, ενώ στη δεύτερη και την τρίτη θέση ήρθαν δύο άμεσα ανταγωνιστικά του μοντέλα, το Opel Astra (231 βαθμοί) και η Citroen ZX (213 βαθμοί).
Το 1993, για πρώτη φορά εκλέχθηκε ως "Αυτοκίνητο της Χρονιάς" στην Ευρώπη ένα Ιαπωνικό μοντέλο. Ήταν το Nissan Micra, το οποίο για την ευρωπαϊκή αγορά κατασκευαζόταν στη Μ. Βρετανία. Εκτός από τη συμπαθητική του εμφάνιση, το Micra κέρδισε τους κριτές για τη ποιότητα κατασκευής του, αλλά και για τους αποτελεσματικούς και οικονομικούς κινητήρες του. Ήρθε πρώτο με 338 βαθμούς ενώ στη δεύτερη θέση ακολούθησε το Fiat Cinquecento με 304 βαθμούς.
Επάνω: Renault Clio (1991) & Volkswagen Golf II (1992).
Κάτω: Nissan Micra (1993) & Ford Mondeo (1994).
Το Ford Mondeo παρουσιάστηκε το 1993 και αντικατέστησε το Sierra. Το εταιρεία εξέλιξε το νέο μοντέλο με σκοπό να το προωθήσει διεθνώς, ως το "παγκόσμιο αυτοκίνητο". Κέρδισε την επιτροπή των κριτών χάρη στα αναβαθμισμένα του χαρακτηριστικά, σε σχέση με τον προκάτοχό του, την οδική του συμπεριφορά και τους κινητήρες της σειράς Zetec. Εξελέγη ως το "Αυτοκίνητο της Χρονιάς" 1994, με 290 βαθμούς. Δεύτερη ήρθε η Citroen Xantia, που ανήκε στην ίδια κατηγορία, με 264 βαθμούς.
Tίποτα δε στάθηκε ικανό να εμποδίσει το Fiat Punto από το να ανακηρυχθεί ως το "Αυτοκίνητο της Χρονιάς" για το 1995. Η εμπνευσμένη σχεδίαση, η πολύ καλή εκμετάλλευση των χώρων και η οικονομία στης οδήγηση ήταν τα δυνατά χαρτιά του ιταλικού μοντέλου. Μεγάλη εμπορική επιτυχία σε όλη την Ευρώπη και πρώτο σε πωλήσεις στην Ελλάδα το 1995 & 1996.
Το Punto ήρθε πρώτο στη ψηφοφορία με 370 βαθμούς, ενώ δεύτερο ήρθε το VW Polo που συγκέντρωσε 292 βαθμούς.
Η Fiat, για πρώτη φορά στην ιστορία του θεσμού, έκανε το σερί και το 1996 κέρδισε ακόμα έναν τίτλο. "Αυτοκίνητο της Χρονιάς" αναδείχθηκε το Fiat Bravo/Brava (3θυρο & 5θυρο αντίστοιχα), με 378 βαθμούς. Ήταν η 7η φορά που ένα μοντέλο της ιταλικής φίρμας συγκέντρωσε την προτίμηση των κριτών. Στην δεύτερη θέση για το 1996 βρέθηκε το Peugeot 406 (363 β.) και στην τρίτη θέση το Audi A4 (246 β.).
To φθινόπωρο του 1995 η Renault παρουσίασε το μικρομεσαίο Megane που αντικατέστησε το επιτυχημένο "19". Περίπου ένα χρόνο αργότερα έκανε την εμφάνισή της μια νέα έκδοση του μοντέλου. Το Megane Scenic. Ήταν το μοντέλο που δημιούργησε την κατηγορία των μεσαίων πολυμορφικών αυτοκινήτων. Mε εξαιρετική εκμετάλλευση χώρων από τα 4.13 μέτρα, το Scenic διέθετε άφθονες επιλογές διαμόρφωσης του εσωτερικού προς όφελος των επιβατών ή των αποσκευών, ανάλογα με τις ανάγκες, αλλά χωρίς ποτέ να χρειάζεται να γίνονται δυσάρεστες παραχωρήσεις. Η άνεση βρισκόταν επίσης σε υψηλά επίπεδα. Το Scenic παρότι ανήκε στην οικογένεια των Megane, λόγω της ιδιαίτερης σχεδίασης και της διαφορετικής φιλοσοφίας του, θεωρήθηκε ως ένα εντελώς νέο μοντέλο και έτσι επελέγη ως το "Αυτοκίνητο της Χρονιάς" για το 1997. Η αποδοχή του από το αγοραστικό κοινό σε όλη την Ευρώπη ήταν κατά πολύ μεγαλύτερη από τις αρχικές εκτιμήσεις της Renault. Η επιτροπή το εξέλεξε δίνοντας του 405 βαθμούς. Δεύτερο ήρθε το Ford Ka με 293 βαθμούς και στην τρίτη θέση το Volkswagen Passat, με 248 βαθμούς.
Fiat Punto
Renault Megane Scenic
Έρωτας με τη πρώτη ματιά. Μόνο έτσι μπορεί να χαρακτηρίσει κανείς την περίπτωση της Alfa Romeo 156. Οι γοητευτικές και ταυτόχρονα δυναμικές γραμμές του σχεδιαστή Walter da Silva, σε συνδυασμό με την αναβαθμισμένη ποιότητα, δεν άφησαν ασυγκίνητη την επιτροπή του θεσμού και έτσι το μεσαίο ιταλικό μοντέλο εξελέγη πανηγυρικά ως το "Αυτοκίνητο της Χρονιάς" 1998. Επιπλέον, τα οδηγικά της χαρακτηριστικά έπεισαν 40 από τους συνολικά 56 κριτές να δώσουν τη ψήφο τους στην 156. Συγκέντρωσε συνολικά 454 βαθμούς έναντι 266 του VW Golf 4ης γενιάς που ήρθε δεύτερο. Εκτός από τον τίτλο, η Alfa 156 έφερε και πολλούς νέους πελάτες στις εκθέσεις της εταιρείας, σε όλη την Ευρώπη.
Στα τέλη του 1998 η Ford παρουσίασε τον αντικαταστάτη του επιτυχημένου αλλά γερασμένου Escort. To νέο αυτοκίνητο έκανε σαφείς τις προθέσεις της εταιρείας. Πλήρης αποκοπή από το παρελθόν. Ακόμα και το θρυλικό όνομα "Escort" έδωσε τη θέση του σε ένα νέο: "Focus". H σχεδίαση του ήταν ένα βήμα μπροστά από τον ανταγωνισμό. Η οδηγική του συμπεριφορά ήταν σημείο αναφοράς για τα δεδομένα της κατηγορίας. Η ποιότητα κατασκευής επίσης ήταν αναβαθμισμένη. Αποτέλεσμα, 42 δημοσιογράφοι-κριτές να του δώσουν την υψηλότερη βαθμολογία και να αναδειχθεί "Αυτοκίνητο της Χρονιάς" για το 1999, με συνολικά 444 βαθμούς. Ακολούθησε στη δεύτερη θέση το Opel Astra, με 272 βαθμούς ενώ στη τρίτη θέση βρέθηκε το Peugeot 206, με 249 βαθμούς. Β.A
Hellenic Motor History © 2020
Με πληροφορίες από το caroftheyear.org
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου