Σάββατο 5 Δεκεμβρίου 2020

Δεκέμβριος 1992. Το τέλος της απόσυρσης και οι πρωταγωνιστές της εγχώριας αγοράς

 


Στις αρχές του 1991 είχε ξεκινήσει στην χώρα μας η διαδικασία απόσυρσης των παλαιών αυτοκίνητων και η αντικατάστασή τους με καινούργια αντιρρυπαντικής τεχνολογίας, βάσει των οικονομικών κινήτρων που είχε θεσπίσει η κυβέρνηση. Οι λόγοι που οδήγησαν σε αυτή την πολιτική έχουν αναφερθεί εκτενώς στο αφιέρωμα για την αγορά αυτοκινήτου το 1991. Η σταδιακή μείωση στους συντελεστές του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης για τα επιβατικά αυτοκίνητα μετά το 1989, είχε θετικές επιπτώσεις στους καταναλωστές αλλά και στις επιχειρήσεις του χώρου. Επιπλέον, με την απόσυρση επήλθε σημαντική ανανέωση του στόλου των κυκλοφορούντων αυτοκινήτων, με τον μέσο όρο ηλικίας να έχει μειωθεί στα 8.94 έτη έως το τέλος του 1992. Να σημειωθεί πως στα τέλη της δεκαετίας του '80 ο μέσος όρος ηλικίας των κυκλοφορούντων αυτοκινήτων στην χώρα μας είχε αγγίξει τα 11.3 έτη. Tα οικονομικά κίνητρα για την απόσυρση των παλαιών αυτοκινήτων είχαν διάρκεια δύο ετών, εφόσον τυπικά το μέτρο έληγε στα τέλη του 1992. Στην πράξη υπήρξε παράταση τριών μηνών, έως τα τέλη Μαρτίου 1993, με δεδομένο ότι οι αιτήσεις για την απόσυρση παλαιού αυτοκινήτου μπορούσαν να κατατεθούν έως το τέλος της χρονιάς και όχι έως τα μέσα Δεκεμβρίου, όπως είχε αρχικά ανακοινωθεί. 

Μέσα στο ιδιαίτερα ανταγωνιστικό περιβάλλον που είχε δημιουργηθεί, ο Δεκέμβριος του 1992 ήταν καθοριστικός για την θέση των εταιρειών, σε μια χρονιά-ρεκόρ με τα δεδομένα εκείνης της εποχής. Οι πωλήσεις καινούργιων επιβατικών αυτοκινήτων τον τελευταίο μήνα του έτους, ανήλθαν σε 19.256 μονάδες, που αποτελούσε την δεύτερη καλύτερη επίδοση στο σύνολο της χρονιάς (καλύτερος μήνας ήταν ο Απρίλιος, με 20.028 μονάδες). Το έντονο ενδιαφέρον του αγοραστικού κοινού δημιούργησε ασφυκτικές πιέσεις, κρίνοντας σε ορισμένες περιπτώσεις την τελική κατάταξη στο νήμα. Χαρακτηριστική είναι η περίπτωση της Opel. Η γερμανική εταιρεία κινήθηκε ανοδικά το τελευταίο τρίμηνο της χρονιάς, πετυχαίνοντας την καλύτερη της επίδοση τον Δεκέμβριο, με 1.766 μονάδες. Το αποτέλεσμα αυτό της χάρισε την πρώτη θέση στις πωλήσεις του μήνα, όμως την βοήθησε να ανέβει και στην γενική κατάταξη, τερματίζοντας στην τέταρτη θέση από την πέμπτη που κατείχε το Νοέμβριο. 

Η Nissan είχε εξασφαλίσει πλέον την πρωτιά για το έτος, όμως μέσα στο 1992 είχε σημαντικές αυξομειώσεις, με αποτέλεσμα η πορεία στην κορυφή να μην είναι "περίπατος". Τον Δεκέμβριο ήρθε στην δεύτερη θέση των πωλήσεων, με 1.698 μονάδες. Στην τρίτη θέση ήρθε η Fiat, με 1.363 μονάδες. Η ιταλική εταιρεία κέρδισε την δεύτερη θέση στο σύνολο της χρονιάς, με μερίδιο αγοράς 8.5%. Σημαντικές αυξομειώσεις ανά μήνα είχε και η Toyota. Toν Δεκέμβριο οι πωλήσεις της ανήλθαν σε 1.256 μονάδες και ήταν αρκετά μειωμένες σε σχέση με το προηγούμενο τρίμηνο. Όμως, αν και κέρδισε μάλλον άνετα την τρίτη θέση στην κατάταξη της χρονιάς, την τέταρτη θέση του μήνα την κατέκτησε οριακά, εφόσον η Ford πέτυχε 1.249 πωλήσεις (5η), ενώ η Hyundai ακολούθησε στην έκτη θέση με 1.236 πωλήσεις, μόλις 20 λιγότερες από την Toyota. Οι Peugeot και Citroen κέρδισαν την έβδομη και όγδοη θέση αντίστοιχα. Και σε αυτή την περίπτωση η μεταξύ τους διαφορά ήταν μικρή, με 987 και 957 πωλήσεις, αν και η Citroen έκλεινε τη χρονιά στην πέμπτη θέση ενώ η Peugeot τερμάτισε έβδομη. 

Για την Seat ήταν μια μέτρια χρονιά. Αν και οι πωλήσεις της ήταν κατά 48.5% αυξημένες σε σχέση με το 1991, ήρθε στην 13η θέση της γενικής κατάταξης με μερίδιο 3.6%. Ο Δεκέμβριος αποτέλεσε τον δεύτερο καλύτερο μήνα για την ισπανική εταιρεία, με 840 πωλήσεις, καταλαμβάνοντας την ένατη θέση. Την πρώτη δεκάδα συμπλήρωσε η Renault, με ελάχιστη διαφορά πίσω από την Seat, στις 836 μονάδες. Στο σύνολο του έτους ήρθε στην όγδοη θέση και ήταν μια από τις λίγες εταιρείες που σημείωσαν πτώση εκείνη τη χρονιά (-5.9%), κάτι το οποίο μάλλον ήταν αναπόφευκτο μετά την εξαιρετική επίδοση που πέτυχε το 1991 (4η). 

Ο Δεκέμβριος αποτέλεσε τον καλύτερο μήνα του 1992 για την Honda, με 574 μονάδες, όπως επίσης για την Rover (728 μονάδες) και την Suzuki (719 μονάδες). H BMW ήρθε στην 10η θέση για όλο το 1992 και πέτυχε μια αρκετά καλή επίδοση τον τελευταίο μήνα, με 723 μονάδες (13η). Από το σύνολο των ταξινομήσεων, οι 10.509 αφορούσαν την αγορά της πρωτεύουσας και οι 8.747 την υπόλοιπη Ελλάδα. Περίπου το 40% της αγοράς κάλυψαν τα αυτοκίνητα στους 10 φορ. ίππους (1.400cc). 





B.A
  © Hellenic Motor History (2020)
Στοιχεία πωλήσεων: ΣΕΑΑ
Επεξεργασία στοιχείων-Πίνακας: Hellenic Motor History

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου