Κυριακή 3 Νοεμβρίου 2024

Δεκαετία '90. H Maserati επιταχύνει και πρωταγωνιστεί στα αυτοκίνητα υψηλών επιδόσεων της ελληνικής αγοράς. Η "χρυσή" περίοδος της ιταλικής φίρμας στην Ελλάδα.

 


H Maserati δεν χρειάζεται συστάσεις. H ιταλική φίρμα έχει μια μακρόχρονη ιστορία (ιδρύθηκε το 1914), που περιλαμβάνει αγωνιστική δράση, τρόπαια, εξωτικά σπορ αυτοκίνητα, εξαγορές και οικονομικές δυσκολίες ως τα πρόθυρα της χρεοκοπίας. Το 1993 η Maserati πέρασε στο έλεγχο της Fiat και συνέχισε την πορεία της μέσα από διάφορα εταιρικά σχήματα του ιταλικού κολοσσού. Σήμερα ανήκει στον όμιλο Stellantis και αποτελεί ένα από τα πλέον αναγνωρίσιμα ονόματα στον χώρο του αυτοκινήτου παγκοσμίως. Φυσικά η Maserati συνεχίζει να είναι ένας κατασκευαστής μικρής κλίμακας, με ένα σημαντικό ποσοστό των πωλήσεών της να βασίζεται στην αγορά των Η.Π.Α. Τα τελευταία χρόνια έχει επεκταθεί στην κατηγορία των SUV πολυτελείας, μια τάση που ακολούθησαν σχεδόν όλοι οι "εξωτικοί" κατασκευαστές (Porsche, Lamborghini, Bentley, Ferrari, Lotus). Βέβαια, η Maserati ήταν ο μοναδικός κατασκευαστής σπορ αυτοκινήτων που διέθετε και ένα τετράθυρο μοντέλο στην μεγάλη πολυτελή κατηγορία, με την Quattroporte από την δεκαετία του '60.

Τα αυτοκίνητα της Maserati απευθύνονταν σε περιορισμένο κοινό σε όλο τον κόσμο, ενώ είναι εύλογο ότι ελάχιστους αφορούσε η ιταλική φίρμα στην Ελλάδα. Αυτό δεν σημαίνει πως η Maserati απουσίαζε, εφόσον υπήρξαν επιχειρήσεις που ανέλαβαν την εισαγωγή και διάθεση των ιταλικών αυτοκινήτων στην χώρα μας, όπως η "ΕΛΕΤΕΞ" (Ελληνική Εταιρεία Εξωτερικού Εμπορίου) με έδρα στην οδό Ερμού 7  και η "Αριστ. Καρέλας" ΑΒΕΞ στην Λεωφ. Κηφισού 11 την δεκαετία του '70. Την δεκαετία του '80 η Maserati ακολούθησε την τύχη που είχαν όλοι οι "ειδικοί" κατασκευαστές σπορ και πολυτελών αυτοκινήτων στην χώρα μας, πέρασε δηλαδή στην πλήρη αφάνεια. Αυτό ήταν αποτέλεσμα της παρανοϊκής πολιτικής απέναντι στο ιδιωτικό αυτοκίνητο, που καθιστούσε ανάλογες επιλογές εκτός πραγματικότητας ακόμα και για τους ελάχιστους τυχερούς. Ως εκείνη την εποχή, οι γενικότερες εξελίξεις είχαν αναγκάσει την Maserati να παρουσίασει πιο  "προσγειωμένα" μοντέλα, με κινητήρες μικρότερου κυβισμού και περισσότερο συμβατική σχεδίαση, όπως η Biturbo, η 228 και η 430. 

Όμως την δεκαετία του '90 οι συνθήκες στην εγχώρια αγορά αυτοκινήτου βελτιώθηκαν και το κλίμα έγινε θετικό για την επιστροφή των κατασκευαστών που είχαν τεθεί εκτός παιχνιδιού τα προηγούμενα χρόνια. Μεταξύ αυτών και η Maserati. To 1990 ιδρύθηκε η "Trident Cars" Α.Ε που ανέλαβε την αντιπροσωπεία της Maserati στην Ελλάδα. H έδρα ήταν επί της Χ. Τρικούπη 141 στη Ν. Ερυθραία. Με διαθέσιμα μοντέλα στα 2.000 cc, το κόστος αγοράς παρέμενε υψηλό αλλά όχι απαγορευτικό για τους λίγους που ήθελαν ένα "καθαρόαιμο" πολυτελές αυτοκίνητο που θα τους επέτρεπε να ξεχωρίζουν από το πλήθος. Και όπως αποδείχθηκε, αρκετοί  ήταν διατεθειμένοι να επενδύσουν ένα σεβαστό ποσό στα ιταλικά αυτοκίνητα με σήμα την τρίαινα. 



Το 1991 ταξινομήθηκαν στην χώρα μας 13 Maserati. Tην ίδια χρονιά η Lotus πέτυχε τον ίδιο αριθμό πωλήσεων, με τα βρετανικά σπορ αυτοκίνητα να διατίθενται μέσα από το δίκτυο της "Trident Cars" A.E. Ελαφρώς βελτιωμένη ήταν η επίδοση της Maserati στην χώρα μας το 1992, με συνολικά 15 αυτοκίνητα. Όμως οι πωλήσεις της ιταλικής φίρμας εκτινάχθηκαν το 1993, με 54 μονάδες (+260%)!. Το αποτέλεσμα ήταν εντυπωσιακό για αυτοκίνητα σε αυτή την κατηγορία τιμής, εκείνη την εποχή. Επιπλέον η Maserati κατέγραψε πωλήσεις για όλους τους μήνες του έτους. Ήταν η μοναδική φίρμα πολυτελείας που είχε επιτύχει κάτι τέτοιο στην χώρα μας εκείνη την περίοδο, κάτι που έκτοτε το επανέλαβε ακόμα μια φορά το 2003, αλλά με πολύ χαμηλότερες πωλήσεις ανά μήνα και συνολικά 15 μονάδες για όλο το έτος. Είναι γεγονός ότι το 1993 ένα ιταλικό αυτοκίνητο με κινητήρα V6 απόδοσης 240 ίππων από 2.000 cc και αρχική τιμή στα 15.000.000 δραχμές περίπου (224/422), δύσκολα άφηνε αδιάφορο κάποιον με την απαραίτητη οικονομική άνεση. H 2λιτρη Ghibli V6 απέδιδε 305 ίππους από τα ίδια κυβικά, με επιτάχυνση 0-100 σε μόλις 5.7" και στοίχιζε γύρω στα 23.000.000 δραχμές, τιμή μάλλον "λογική" για ένα τέτοιο αυτοκίνητο. Εκείνη την περίοδο η Porsche διέθετε στο ίδιο εύρος τιμής την 968 CS Coupe, με απόδοση 240 ίππους από 3.000 cc. Τα επόμενα χρόνια οι πωλήσεις της Maserati επέστρεψαν σε πιο ρεαλιστικά επίπεδα, όμως παρέμειναν αναμφίβολα ικανοποιητικές για τα δεδομένα της ελληνικής αγοράς. Στην γκάμα της Maserati προστέθηκε η Quattroporte (4η γενιά), που συνδύαζε την δυναμική σχεδίαση και την πολυτέλεια με τις επιδόσεις του V6 κινητήρα στα 2.000 cc, με απόδοση 287 ίππους και 0-100 σε 5.9". Από άποψη τιμής το συγκεκριμένο μοντέλο είχε να ανταγωνιστεί στην χώρα μας premium προτάσεις πιο mainstream κατασκευαστών σε υψηλότερη κατηγορία κυβισμού (π.χ BMW 728i), αλλά και τις πιο προσιτές εκδόσεις της Jaguar XJ στα 3.200 cc. 

Το 1998 ήταν η χρονιά με τις λιγότερες πωλήσεις της δεκαετίας, με μόλις 10 μονάδες, όμως στο σύνολο της εξεταζόμενης περιόδου η Maserati διέθεσε στην χώρα μας συνολικά 200 αυτοκίνητα. Το νούμερο αφορά το διάστημα 1991-1999, είναι άγνωστο αν διατέθηκε μικρός αριθμός αυτοκινήτων το 1990 (δεν βρέθηκαν στοιχεία). Έως τότε ήταν αδιανόητη μια τέτοια επίδοση για έναν κατασκευαστή σαν την Maserati στην ελληνική αγορά αυτοκινήτου. Καλή ήταν η εικόνα και για την Lotus, που επίσης πέτυχε αξιόλογες πωλήσεις για τα δεδομένα της εποχής (κυρίως χάρη στην μικρή Elan), όμως ήταν πίσω από την Maserati. H μοναδική φίρμα υψηλού κόστους που πέτυχε περσισσότερες πωλήσεις ήταν η Jaguar, που όμως είχε γνωρίσει καλές μέρες στην χώρα μας και στο παρελθόν (δεκαετία '60 & 70), ενώ απευθυνόταν σε ένα κοινό που έδινε μεγαλύτερη σημασία στο πρεστίζ και την πολυτέλεια. Πάντως η Jaguar πέρασε μπροστά σε πωλήσεις από το 1995 και μετά. Έως σήμερα, η δεκαετία του '90 αποτελεί την καλύτερη περίοδο για την Maserati στην Ελλάδα. Ακόμα και την "χρυσή" δεκαετία που ακολούθησε, οι πωλήσεις της ήταν μεν ικανοποιητικές, όμως δεν έφτασαν τα επίπεδα των 90s, εφόσον στο διάστημα 2000-2009 διατέθηκαν στην χώρα μας συνολικά 152 Maserati. 

Σήμερα η "Trident Cars" συνεχίζει να εκπροσωπεί την Maserati στην χώρα μας (όπως και τις Lotus  & Lamborghini). Η προηγούμενη δεκαετία υπήρξε υποτονική για την Maserati, λόγω της οικονομικής κρίσης, ενώ τρεις χρονιές οι πωλήσεις της ήταν μηδενικές (2012, 2013, 2015). Από το 2022 έχει βελτιώσει αισθητά την εικόνα της στην εγχώρια αγορά, με 22 μονάδες έναντι 6 το προηγούμενο έτος. Το 2023 οι πωλήσεις της ανήλθαν σε 47 μονάδες. Στους εννέα πρώτους μήνες του 2024 πέτυχε 14 πωλήσεις, με τις 12 να αφορούν την Grecale. 






Β.Α
Έρευνα: Hellenic Motor History © (2024)
Στοιχεία πωλήσεων: ΣΕΑΑ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου